Nie mógł harcować jak co roku po ulicach, więc… wyjechał na tory. Pierwszy „Lajkonik”, czyli nowoczesny tramwaj zakupiony przez krakowskie MPK wyjechał już na torowiska.
Pierwsze tramwaje pojawiły się na linii 52 z Czerwonych Maków do Nowej Huty oraz linii numer 3 z Nowego Bieżanowa do Krowodrzy Górki. Są wyposażone w klimatyzację, monitoring oraz specjalną platformę ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom jeżdżącym na wózkach inwalidzkich.
Jego system pozwala na jazdę z opuszczonym pantografem – to pierwszy taki tramwaj w Polsce. To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom na odcinkach niezelektryfikowanych lub w przypadku awarii sieci trakcyjnej.
– Mam nadzieję, że mieszkańcom Krakowa będzie się nim super podróżować, bo jest to naprawdę nie tylko ładnie wyglądający tramwaj, ale komfortowy – mówi Marek Gancarczyk z krakowskiego MPK.
Tramwaje będą przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwi wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.
Nowoczesny, spełniający najwyższe międzynarodowe standardy designu tramwaj został opracowany przez Nilsa Krügera, profesora Akademii Sztuki Weissensee w Berlinie. Do projektu malowania tramwaju wykorzystano krakowskie barwy: białą i niebieską, ale bez ułożenia ich na pojeździe w formie pasów. Nowy design nawiązuje do eksploatowanych już w Krakowie tramwajów i wykorzystuje motyw lajkonika, który został wprowadzony we wnętrzach krakowskich pojazdów w 2012 roku.
Dwa tramwaje, które wyjechały na linie regularne, to pierwsze z 50 nowych tramwajów zamówionych przez MPK SA. Trzeci wagon z tej dostawy jest w Krakowie i przechodzi odbiory, a czwarty wagon jest już przygotowywany do transportu do Krakowa. Wszystkie nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra i szerokość 2,4 m. W sumie do końca 2023 roku na krakowskich torowiskach ma się ich pojawić 85.