Jest zielone światło do podpisania umowy z wykonawcą prac budowlanych przy budowie odcinka trasy ekspresowej S74 przez Kielce.
Jak informuje Małgorzata Pawelec-Buras z kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, podpisanie umowy jest możliwe, dzięki zakończeniu procedury kontrolnej przetargu przez Urząd Zamówień Publicznych.
Wykonawcą prac budowlanych na pięciokilometrowym odcinku Kielce Zachód do węzła Kielce Bocianek będzie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. Wartość inwestycji wyniesie 713,4 mln zł. Umowa na jej realizację zostanie podpisana po dostarczeniu przez wykonawcę wymaganych dokumentów, w tym gwarancji należytego wykonania.
Nowy odcinek drogi ekspresowej S74, o długości około 5 km, połączy węzeł Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 z węzłem Bocianek. Inwestycja skutecznie odseparuje ruch tranzytowy od lokalnego, dzięki przeprowadzeniu głównych jezdni S74 na przeważającym odcinku w wykopie. W ramach prac powstaną m.in. dwa tunele drogowe.
Przejazd przez Kielce to kluczowa inwestycja dla budowy S74. Droga w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie poprawiając także skomunikowanie z województwem lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi oraz przejść granicznych w województwie podkarpackim.
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców i ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego. Wzdłuż nowego odcinka wybudowana zostanie również droga rowerowa.
Nowy odcinek będzie można pokonać w około trzy minuty. Dla ruchu lokalnego zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe z uwzględnieniem ruchu pieszego. Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad drogą ekspresową, w większości na dotychczasowym poziomie.
Nowa droga realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Szczegółowe rozwiązania techniczne opracowane zostaną na etapie projektu budowlanego. Inwestycja stanowić będzie kontynuację podjętych już działań w ramach S74.