W zeszłym roku fotoradary zarejestrowały prawie 969 tysięcy naruszeń przekroczenia dozwolonych limitów prędkości. – To o prawie pół miliona mniej niż w 2021 roku – poinformowała rzecznik prasowa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak.
W systemie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym pracuje w całej Polsce ponad 520 fotoradarów rejestrujących przekroczenia prędkości oraz wjazd na czerwonym świetle.
– W 2022 roku CANARD odnotowało blisko 969 tysięcy przypadków przekroczenia dozwolonych limitów prędkości. Rok wcześniej było ich ponad 1,4 mln – zaznaczyła Monika Niżniak. – Można ocenić, że jednym z czynników, który wpłynął na zmianę zachowania kierowców jest ubiegłoroczna zmiana przepisów i zaostrzenie kar. Świadczy o tym m.in. wyraźny spadek liczby wykroczeń powyżej progu 30 km/h, a więc od pułapu, za który znacząco wzrosły kary grzywny – zauważyła rzeczniczka GITD.
CANARD odnotowało w 2022 roku o ponad 200 tysięcy mniej przypadków przekroczenia prędkości powyżej 30 km/h więcej niż pozwalają przepisy w miejscu instalacji. – Spadek sięga ponad 62,5 procent – wyjaśniła. – O blisko 38 procent spadła również liczba przypadków przekroczenia prędkości w obszarze zabudowanym, z ponad 6,3 tys. do ok. 3,9 tys. Zdecydowana większość – ok. 57 proc. zarejestrowanych kierujących – przekracza dozwoloną prędkość w najniższym progu, pomiędzy 11 a 20 km/h więcej niż na danym odcinku drogi pozwalają przepisy – podała.
Rzeczniczka GITD wskazała, że najwięcej naruszeń w ubiegłym roku zarejestrował fotoradar w Rudzie Śląskiej – ponad 20,7 tys. przypadków.
– Jest to jedna z nowszych lokalizacji w systemie, którą objęto automatyczną kontrolą prędkości, we współpracy z lokalnymi władzami. Miejsce to – nazywane przez mieszkańców „zakrętem mistrzów” – uznano za niebezpieczne ze względu na występujące tam wcześniej zdarzenia drogowe. Oceniono wówczas, że przyczyną 75 procent wypadków i kolizji było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – tłumaczyła.
– Natomiast z wykorzystaniem urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowano blisko 160 tys. przekroczeń prędkości. Najczęściej kierowców rejestrowały urządzenia zamontowane w tunelu trasy S2 na warszawskim Ursynowie, a dokładnie w kierunku Poznania. Na tym odcinku drogi zarejestrowano 24,5 tys. naruszeń. W sumie kamery odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu trasy S2 zarejestrowały blisko 42,5 tysiąca naruszeń – powiedziała.
W jej ocenie obecność odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy działa prewencyjnie.
– Liczba przypadków przekroczenia prędkości w tunelu maleje z miesiąca na miesiąc. Przykładowo porównując dane ze stycznia ub.r. z grudniowymi, odnotowano spadek liczby zarejestrowanych wykroczeń o ok. 67 procent, z niemal 5,9 tys. w styczniu do blisko 1,9 tys. w grudniu – podała.
Według danych GITD najwięcej naruszeń, czyli przekroczenia prędkości i niestosowania się przez kierujących do sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, zarejestrowały fotoradary na Mazowszu. – Ponad 90 różnego rodzaju urządzeń ujawniło ponad 338 tys. naruszeń. W tym ponad 209 tys. przypadków przekroczenia prędkości w Warszawie – przekazała.
– Najbardziej zapracowanym w stolicy fotoradarem, okazało się jedno z 6 urządzeń zlokalizowanych na moście Poniatowskiego, które zarejestrowało blisko 11,8 tys. wykroczeń – dodała rzeczniczka GITD.