33 zawody znalazły się na nowej liście zawodów, dla których jest prognozowane szczególne zapotrzebowanie na krajowym rynku pracy. Wśród nich są cztery nowe – podało w piątek Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Wykaz zawiera listę zawodów w ujęciu alfabetycznym. W tegorocznym wykazie są: automatyk, betoniarz-zbrojarz, cieśla, dekarz, elektromechanik, elektryk, kierowca mechanik, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechatronik, monter izolacji przemysłowych, monter konstrukcji budowlanych, monter nawierzchni kolejowej, monter stolarki budowlanej, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych, operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami, operator obrabiarek skrawających, technik automatyk, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik budowy dróg, technik dekarstwa, technik elektroenergetyk transportu szynowego, technik elektryk, technik energetyk, technik gospodarki odpadami, technik izolacji przemysłowych, technik mechanik, technik mechatronik, technik montażu i automatyki stolarki budowlanej, technik programista, technik robotyk, technik spawalnictwa i technik transportu kolejowego.
W 2023 r. na liście krajowej pojawiły się po raz pierwszy cztery zawody: operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami, technik gospodarki odpadami, monter izolacji przemysłowych i technik izolacji przemysłowych. Zgodnie z Prawem oświatowym samorządy otrzymają w 2024 r. zwiększoną subwencję oświatową na szkoły kształcące w zawodach wskazanych w prognozie z 2023 r. Zwiększone finansowanie będzie kontynuowane przez cały cykl kształcenia uczniów rozpoczynających naukę w danym zawodzie. Kwota z subwencji na jednego ucznia zostaje zwiększona o 1250 zł, a na ucznia-pracownika młodocianego o 2 tys. zł.
Prognoza zawiera też wykazy wojewódzkie. W nich, obok zawodów szczególnie potrzebnych w danym regionie, są też zawody, na które jest w danym regionie zapotrzebowanie umiarkowane. W wykazach tych zawody są także uporządkowane w ujęciu alfabetycznym.
Przy tworzeniu „Prognozy” uwzględnia się dane Instytutu Badań Edukacyjnych opracowane na podstawie statystyki publicznej (Główny Urząd Statystyczny), danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Systemu Informacji Oświatowej. Ważną rolę odgrywają również opinie rad sektorowych ds. kompetencji i rady programowej ds. kompetencji, a także ministrów właściwych dla zawodów szkolnictwa branżowego.