Od wtorku (21 lutego) pracodawca może sprawdzić, czy jego pracownicy są trzeźwi. Wcześniej kontrolę mogli przeprowadzić tylko wezwani do firmy policjanci. W życie weszły zmiany w prawie, które umożliwiają przeprowadzenie kontroli.
Barbara Kaszycka z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Kielcach informuje, że do sprawdzenia stanu trzeźwości potrzebne jest certyfikowane urządzenie i zmiany w wewnętrznych przepisach zakładu.
– Jest to forma prewencyjna, ale najpierw trzeba wprowadzić odpowiednie przepisy w wewnętrznych źródłach prawa pracy, np. w układzie zbiorowym, regulaminie albo obwieszczeniu – mówi.
Pracodawca może rozpocząć kontrolowanie po upływie dwóch tygodni od poinformowania pracowników o zamiarze zmian w regulaminie. Kontroli mogą zostać poddane także osoby pracujące w oparciu o umowę zlecenie oraz umowę o dzieło.
– Ważne jest, aby pracodawca zapewnił godność osobistą pracownika. Musi to zrobić tak, aby nie naruszać jego dóbr osobistych – mówi Barbara Kaszycka.
Jeżeli okaże się, że pracownik jest nietrzeźwy musi zostać odsunięty od wykonywania pracy. Może także otrzymać naganę, upomnienie lub może zostać dyscyplinarnie zwolniony z pracy.