Na ulice Kielc wróciły elektryczne hulajnogi do wynajęcia. To znak, że wiosna jest już bardzo blisko, a co za tym idzie czas odkurzyć jednoślady. Miejskie rowery pojawią się jednak dopiero za miesiąc. Zgodnie z zapowiedziami ratusza, wypożyczalnia jednośladów ma być ponownie dostępna na początku kwietnia. Opłaty za korzystanie z pojazdów pozostaną bez zmian.
Przemysław Chmiel, dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kielcach wyjaśnia, że głównym czynnikiem decydującym o dacie ponownego otwarcia wypożyczalni rowerów jest pogoda.
– Rowery będą dostępne ponownie od 1 kwietnia tego roku. Mówiliśmy o marcu, jednak patrząc na prognozy, pogoda może nie być jeszcze zbyt sprzyjająca. Na ulice miasta powrócą wszystkie jednoślady. Pod koniec października ubiegłego roku wszystkie rowery były już dostępne w ramach systemu miejskiej wypożyczalni. Tak też będzie od 1 kwietnia – mówi.
Dyrektor MOSiR zapewnia, że ceny będą takie same, jak w poprzednim roku. Przypomnijmy, że w zależności od rodzaju roweru, opłaty są zróżnicowane. Im dłuższy czas użytkowania, tym wyższa cena. W przypadku roweru klasycznego, pierwsze pół godziny kosztuje 1 zł, drugie pół godziny również 1 zł. Za pierwsze pół godziny jazdy na rowerze elektrycznym zapłacimy 1,5 zł. Z kolei w przypadku rowerów cargo i tandem pierwsze pół godziny to 2 zł.
Przemysław Chmiel dodaje, że część z 57 stacji, na których będzie można znaleźć jednoślady zmieni lokalizacje. – Część z nich będzie relokowana na podstawie wskazań systemu, a także opinii mieszkańców Kielc. Są to niewielkie zmiany, uwzględniające uwagi kielczan. Głównie wynikają z danych o tym, gdzie rowery są najczęściej zostawiane i wypożyczane oraz sugestii użytkowników – dodaje Przemysław Chmiel.
Osobnym elementem projektu „Kielecki Rower Miejski” jest budowa nowych ścieżek rowerowych w mieście. Jarosław Skrzydło, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach informuje, że spośród zaplanowanych dziewięciu nowych odcinków, do tej pory wybudowano sześć. – Jest to ścieżka między ulicami rtm. W. Pileckiego a ul. Daleszycką, ul. Warszawska między ul. Turystyczną a ul. Orkana, ul. Sandomierska między Źródłową a Szczecińską, al. Solidarności od ul. Źródłowej do ul. Szczecińskiej, a także odcinek od wjazdu na stację Orlen do parku im. Dygasińskiego. Zakończono również budowę odcinka łączącego ul. Jeziorańskiego z ul. Sikorskiego. W realizacji pozostają jeszcze trzy odcinki ścieżek, z czego dwa są już praktycznie ukończone. Mowa tu o ścieżce wzdłuż al. Szajnowicza-Iwanowa od ul. Grunwaldzkiej do ul. Puscha oraz ul. Weterynaryjnej od ul. Ściegiennego do ul. Łanowej. Najwięcej prac trzeba wykonać jeszcze na odcinku al. Solidarności od al. IX wieków do al. Tysiąclecia Państwa Polskiego. Wszystkie trzy ścieżki mają być ukończone do 10 maja – zapowiada rzecznik.
Jarosław Skrzydło przypomina, że poza trasami rowerowymi wybudowano także infrastrukturę towarzyszącą. Wartość realizowanych przez Miejski Zarząd Dróg zadań to 16,8 mln zł. Z kolei łączny koszt stworzenia wypożyczalni to niemal 3,7 mln zł. Projekt Kielecki Rower Miejski jest współfinansowany przez UE na poziomie 85 proc., dodatkowo prawie 5 proc. współfinansowanie jest z budżetu państwa.
Stan zaawansowania budowy nowych ścieżek rowerowych w Kielcach:
Odcinek łączący ul. rtm. W. Pileckiego z ul. Daleszycką (skrzyżowanie Wojska Polskiego/Karskiego/Daleszycka)
Prace zakończone
Ul. Warszawska – od ul. Turystycznej do ul. Orkana
Prace zakończone
Ul. Sandomierska od ul. Źródłowej do ul. Szczecińskiej
Prace zakończone
Al. Solidarności od al. Tysiąclecia PP do wjazdu do Galerii Echo
Prace zakończone
Al. Solidarności od wjazdu do stacji Orlen do Parku im. Dygasinskiego
Prace zakończone
Ul. J.N. Jeziorańskiego od ul. Sikorskiego do połączenia ze ścieżką w ul. J.N Jeziorańskiego
Prace zakończone
Al. Szajnowicza-Iwanowa od ul. Grunwaldzkiej do ul. Puscha
Zaawansowanie robót 95 proc. Termin końcowy – 10 maja br.
Ul. Weterynaryjna od ul. Ściegiennego do ul. Łanowej
Zaawansowanie robót 95 proc. Termin końcowy – 10 maja br.
Al. Solidarności od al. IX Wieków Kielc do al. Tysiąclecia PP
Zaawansowanie robót ok. 70 proc. Termin końcowy – 10 maja br.
Łączna długość wszystkich odcinków – 4032 mb.
W ramach inwestycji powstała infrastruktura towarzysząca. Wybudowano dwa miejsca obsługi rowerzystów (MOR) – Krakowska/Kadzielnia oraz Jagiellońska/Karczówkowska.
Powstało siedem parkingów rowerowych: Sikorskiego, Żytnia, Grunwaldzka, Czarnowska, Ściegiennego/Weterynaryjna, Ściegiennego/Miodowicza, Pileckiego.
Zainstalowano 5 stacji napraw: Husarska, Dolina Silnicy, Na Stadion (Green Velo), Massalskiego, Jaworskiego.