Ponad 1,7 km długości będzie miał most przez San, który powstanie w Stalowej Woli na Podkarpaciu. Przeprawa ma powstać do 2026 r., a koszt całej inwestycji jest szacowany na ok. 350 mln zł. W marcu br. ma być ogłoszony przetarg na budowę przeprawy wraz w niezbędną infrastrukturą.
W poniedziałek na konferencji w Stalowej Woli prezydent tego miasta Lucjusz Nadbereżny poinformował, że wojewoda podkarpacki, Ewa Leniart, wydała decyzję o realizacji inwestycji drogowej tzw. ZRID.
– To inwestycja, która ma kluczowe znaczenie w nowym układzie komunikacyjnym Stalowej Woli. Inwestycja będzie stanowić nową bramę nie tylko dla miasta, ale też dla sąsiednich gmin i włączy się do drogi szybkiego ruchu S74 – mówił Nadbereżny.
Jak podał prezydent Stalowej Woli, na całość inwestycji składać się będzie najdłuższy w regionie most o liczący 1760 m oraz nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 855, w sumie będzie to ponad 4,6 km. Inwestycja będzie przebiegać przez gminy Pysznica i Radomyśl nad Sanem.
Obecna w Stalowej Woli wojewoda podkarpacki Ewa Leniart zaznaczyła, że inwestycja została dofinansowana z rządowego programu Mosty dla Regionów. Przypomniała, że w ramach tego programu w regionie powstaną cztery mosty na Sanie.
– Ten most w Stalowej Woli będzie to najdłuższy most na Podkarpaciu. Myślę, że pod względem architektonicznym, ale także względem rozwiązań komunikacyjnych będzie to niezwykle ważna inwestycja. Na pewno przysłuży się do usprawnienia komunikacji na terenie miasta oraz gmin, przez które będzie przebiegać – dodała.
Obecny na miejscu marszałek woj. podkarpackiego Władysław Ortyl zapowiedział natomiast, że jeszcze w marcu br. ogłoszony ma zostać przetarg na wykonanie tej inwestycji. Wówczas, jak dodał, poznamy ostateczne koszty.
– Będziemy też rozmawiali z samorządami w kwestii montażu finansowego, który chcemy zaimplementować w przypadku tej inwestycji. To ważna sprawa, żeby samorządy widziały potrzebę takiej inwestycji, ale też angażowały się w nią w ramach swoich możliwości finansowych – mówił.
W Stalowej Woli obecny był również wiceminister infrastruktury Rafał Weber, który zaznaczył, że wydanie decyzji ZRID nie tylko umożliwia ogłoszenie przetargu na wykonanie inwestycji, ale też uprawnia do tego, aby złożyć wniosek do resortu infrastruktury na jej dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, komponentu Mosty dla regionów.
– Do końca marca br. oczekujemy na te wnioski. Inwestycja może być dofinansowana nawet do 80 proc. wartości. Warto więc pochylić się nad tym wnioskiem i uzyskać tak wysokie dofinansowanie. Tym bardziej, że szacowany koszt wynosi ok. 350 mln zł – powiedział wiceminister, który pochodzi ze Stalowej Woli.
Weber przypomniał, że w ostatnim czasie rząd zrealizował inne ważne inwestycje w regionie. W tym kontekście wymienił m.in. obwodnicę Niska i Stalowej Woli oraz budowę drogi ekspresowej S19.
– Dzięki temu można szybciej dojechać do Rzeszowa czy Lublina. Budujemy nie tylko nowe rozwiązania komunikacyjne, ale, realizując te rozwiązania, budujemy też naszą polityczną wiarygodność. Bo trzeba powiedzieć, że te inwestycje były przez nas zapowiadane, obiecane i możemy teraz powiedzieć, że krok po kroku, systematycznie te inwestycje są przez nas realizowane – mówił wiceminister infrastruktury.
Inwestycję w imieniu samorządu województwa realizuje Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich. Gotowa jest już dokumentacja, której opracowanie zostało dofinansowane z budżetu państwa z programu Mosty dla regionów. Nowy odcinek drogi wojewódzkiej 855 wraz z mostem będzie biegł po nowym śladzie. Most będzie miał długość ok. 1760 m i pobiegnie nad rzekami San oraz Bukowa.
W ramach zadania powstanie także oświetlenie na całej długości projektowanego odcinka, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, przepusty drogowe zintegrowane z przejściami dla zwierząt, płotki dla płazów oraz przebudowany zostanie wał przeciwpowodziowy.