Szkoła powinna być dostępna dla wszystkich, również dla uczniów z niepełnosprawnościami. Jak do tego doprowadzić dyskutowali dziś (czwartek, 23 marca) eksperci, podczas konferencji „UczyMY otwartości. Edukacja Włączająca”, która odbyła się w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego.
Edukacja włączająca to również jeden z priorytetów Ministerstwa Edukacji i Nauki, które w ubiegłym roku ogłosiło, że przeznaczy 700 mln zł na zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i na zatrudnienie specjalistów w szkołach. Psychologowie mają pomóc nauczycielom między innymi w pracy z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Kazimierz Mądzik, świętokrzyski kurator oświaty mówi, że w naszym województwie takich dzieci jest ponad 4,5 tys. To około 5 proc. wszystkich uczniów w szkołach. – Chcemy żeby tam, gdzie się da, uczniowie z orzeczeniami uczyli się w normalnych klasach, żeby nie byli stygmatyzowani. Wiadomo, że są niepełnosprawności ciężkie, gdzie dzieci kształcą się w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – informuje kurator.
Profesor Beata Jachimczak z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, ekspert edukacji włączającej w Ministerstwie Edukacji i Nauki podkreśla, że to pojęcie bardzo szerokie.
– Edukacja włączająca jest tak naprawdę edukacją dla każdego, jest to szkoła, która otwarta jest na różnorodność i nie dotyczy tylko i wyłącznie dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dotyczy takiego przygotowania szkoły, w której każde dziecko znajdzie swoje miejsce – tłumaczy profesor Beata Jachimczak.
Profesor Dorota Podgórska-Jachnik z Katedry Badań Edukacyjnych Uniwersytetu Łódzkiego mówi, że to jak potrzebna jest edukacja włączająca w polskich szkołach pokazała wojna w Ukrainie. Do polskich szkół trafili uczniowie z tego kraju i nauczyciele musieli wkomponować ich w szkolną społeczność. – Poza tym w przypadku dzieci z orzeczeniami – główną grupę stanowią osoby z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Musimy pamiętać, że jako dorośli już tego orzeczenia mieć nie będą i będą traktowani jak wszyscy inni – dodaje profesor Dorota Podgórska-Jachnik.
Krzysztof Słoń, senator Prawa i Sprawiedliwości, który uczestniczył w konferencji mówi, że temat edukacji włączającej jest ogromnie ważny, bowiem w szkole każdy uczeń powinien czuć się dobrze.
– Na pewno jest to temat, od którego nie możemy odejść, dlatego, że jeżeli edukacja chce nadążać za współczesnością musi sięgać po narzędzia, które są wypracowane wieloletnią praktyką i po które sięgają kraje cieszące się edukacją na najwyższym poziomie – twierdzi parlamentarzysta.
Z inicjatywy rządowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w ubiegłym roku w Polsce powstały Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej, które mają pomagać szkołom i nauczycielom. W naszym województwie taka placówka została powołana w Skarżysku-Kamiennej.
Współorganizatorem dzisiejszej konferencji było Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.