43 obwodnice o łącznej długości 447,5 km i wartości 11,3 mld zł mają powstać w ramach realizowanego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). W województwie świętokrzyskim wybudowane zostaną obwodnice Chmielnika, Osieka, Starachowic i Wąchocka.
Dotychczas w ramach programu oddano w Polsce do ruchu 21 obwodnic, natomiast w ramach wcześniejszych działań inwestycyjnych wybudowano ich w sumie 64. – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje obecnie 13 inwestycji w ramach Programu budowy 100 obwodnic (PB100). To inwestycje o wartości 2 mld 570 mln zł i długości 105,3 km – poinformował Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
W województwie świętokrzyskim w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych budowana jest obwodnica Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42. Pozostałe inwestycje są na etapie prac przygotowawczych. Dotyczy to obwodnic Chmielnika, Starachowic i Osieka.
Obwodnica Chmielnika – drogi krajowe nr 73 i 78
Aktualnie opracowywana jest dokumentacja w postaci studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z elementami koncepcji programowej. Warianty przebiegu obwodnicy Chmielnika zostały zaprezentowane w 2021 roku. Przetarg na budowę obwodnicy Chmielnika ma zostać ogłoszony w IV kwartale 2023 roku.
Obwodnica Chmielnika ma wyprowadzić ruch tranzytowy, jaki koncentruje się w mieście w ciągu dróg krajowych nr 73 i 78. Droga krajowa nr 78 kieruje ruch w stronę aglomeracji śląskiej, natomiast droga krajowa nr 73 stanowi ważne połączenie regionalne pomiędzy Kielcami a autostradą A4 i województwem podkarpackim. Inwestycja ułatwi także podróże pomiędzy Kielcami i Tarnowem.
Obwodnica Osieka – droga krajowa nr 79
Obecnie opracowywana jest dokumentacja w postaci studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z elementami koncepcji programowej. Proponowane przez wykonawcę trzy warianty przebiegu obwodnicy zostały przedstawione jesienią 2021 roku. GDDKiA planuje ogłosić przetarg w IV kwartale 2023 roku.
Osiek to tzw. wąskie gardło na trasie drogi krajowej nr 79. Ostre zakręty uniemożliwiają sprawny i bezpieczny ruch drogowy w mieście. Obwodnica Osieka ma wyprowadzić ruch tranzytowy, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 79. Obwodnica ułatwi podróże pomiędzy Sandomierzem i Krakowem.
Obwodnica Wąchocka – droga krajowa nr 42
Trwa budowa obwodnicy, która ma wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta. Dwujezdniowa droga o długości ok. 11,5 km będzie przebiegała nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic. Parszów ominie po stronie północnej, a Wąchock po stronie południowej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że na obwodnicy Wąchocka, w ciągu drogi krajowej nr 9, od połowy marca kontynuowane są roboty ziemne i betoniarskie na obiektach mostowych. Na części trasy ułożono już odcinki podbudowy bitumicznej i nawierzchni. Obwodnica Wąchocka ma być gotowa w listopadzie 2024 roku. Budowa będzie kosztowała 284 mln zł. Dzięki obwodnicy Wąchocka łatwiejsze będą podróże pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim. Wraz z planowaną obwodnicą Starachowic będzie stanowiła bowiem nowy ciąg drogi krajowej nr 42.
Obwodnica Starachowic – droga krajowa nr 42
Opracowywana jest dokumentacja w postaci Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z elementami koncepcji programowej. Przetarg na budowę obwodnicy Starachowic ma zostać ogłoszony w III kwartale 2024 roku.
Obwodnica Starachowic ma wyprowadzić ruch tranzytowy, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 42. Inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim. Wraz z planowaną obwodnicą Wąchocka będzie stanowiła nowy ciąg drogi krajowej nr 42.
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w Polsce w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Na realizację programu rząd przeznaczy 28 mld zł. Za realizację programu odpowiada GDDKiA.
Niezależnie od Programu Budowy Dróg Krajowych, jak informowaliśmy, w województwie świętokrzyskim rozpoczęła się budowa obwodnicy Opatowa, trwa również budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Remontowany jest także most w Sandomierzu w ciągu drogi krajowej nr 77.