Miejska Biblioteka Publiczna im. Jerzego Pilcha w Kielcach najlepsza w kraju. Zdobyła pierwsze miejsce w ogólnopolskim konkursie Mistrz Promocji Czytelnictwa, organizowanym przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich z siedzibą w Warszawie.
– To prestiżowa nagroda – podkreśla Anna Żmudzińska, dyrektor kieleckiej książnicy. – W konkursie udział brały biblioteki z całej Polski. Chodzi w nim o umiejętne promowanie czytelnictwa wśród osób lubiących literaturę, ale trzeba także zachęcić te osoby, które nie za często zaglądają do bibliotek – wyjaśnia.
Jury oceniało aktywność biblioteki, kreatywność i konsekwencję w działaniu za cały 2022 rok. Dostrzegło m.in. oryginalność, różnorodność, liczbę i jakość organizowanych imprez, a także zaangażowanie innych środowisk i organizacji oraz formy promocji.
Anna Żmudzińska podkreśla, że komisja doceniła wszystkie inicjatywy prowadzone przez kielecką bibliotekę w ubiegłym roku. Było ich wiele, a co ważne, były skierowane do różnych grup społecznych, wiekowych, osób często o odmiennych zainteresowaniach.
– Miłośników chociażby gór, wspinaczki, jak projekt „Każdy ma swoje K2”, w którym udział wzięli Jan Mela, Jakub Porada, czy Krzysztof Wielicki. Udowadnialiśmy, że każdy ma siłę, żeby zdobywać szczyty. To także „Herling-Grudziński Festiwal” – ogólnopolska inicjatywa, która gromadzi rzesze czytelników, a biorą w niej udział pisarze i osobowości literackie z całej Polski. Poprzez warsztaty, happeningi, spotkania literackie, debaty pokazujemy, że każdy może czytać i odnaleźć wiele wartości w literaturze – wymienia.
Wśród ciekawych inicjatyw dyrektor wymienia też „Książkę na św. Jana”, której inicjatorem był dyplomata i dziennikarz, Jarosław Gugała. Anna Żmudzińska dodaje, że na sukces Miejskiej Biblioteki Publicznej wpłynęło zaangażowanie wielu osób.
– Bardzo serdecznie dziękuję przede wszystkim naszym czytelnikom, że korzystają z naszej oferty, ale także współpracownikom, za to, że tworzą markę kieleckiej biblioteki – mówi.
Nagrodą główną w tegorocznym konkursie jest Parasol Licencyjny, czyli roczna zgoda na publiczne odtwarzanie filmów, bajek i programów telewizyjnych, stworzonych przez największe hollywoodzkie wytwórnie i niezależnych producentów.