Nie tylko kielecki ratusz ma w planach zakup elektrycznych autobusów. Jak się dowiedziało Radio Kielce, również Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach chce się ubiegać o rządowe dofinansowanie na zakup ekologicznych pojazdów. Z nieoficjalnych informacji wynika, że MPK planuje kupno 16 autobusów, które miałyby w znaczący sposób wpłynąć na poprawę jakości komunikacji w mieście.
Przypomnijmy, urząd miasta zadeklarował chęć zakupu 26 elektrycznych samochodów. Ma to być możliwe, dzięki rządowemu dofinansowaniu z programu „Zielony Transport Publiczny” realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak się okazuje prywatne przedsiębiorstwa, a takim jest MPK, także mogą wziąć udział w tym programie.
Jarosław Karyś, przewodniczący Rady Miasta Kielce potwierdza, że w środę rano (12 kwietnia) pismo w tej sprawie trafiło do niego oraz do prezydenta Kielc, Bogdana Wenty. Radny podkreśla jednak, że w tej chwili jest za wcześnie na wydawanie jednoznacznych wniosków w tej sprawie.
– MPK faktycznie jest zainteresowane aplikowaniem o takie dofinansowanie. Sprawa jest jednak skomplikowana pod względem prawnym. Głównym problemem są zapisy dotyczące trwałości projektu. Obecnie jest to pięć lat. Umowa na obsługę komunikacyjną Kielc, czyli tzw. duży kontrakt obowiązuje do 2027 roku, więc zanim pojazdy do nas dotrą, do końca kontraktu zostanie mniej niż pięć lat. Stąd propozycja MPK skierowana do władz miasta, by zagwarantować trwałość tego projektu, nawet jeśli obecny przewoźnik nie wygra kolejnego przetargu – tłumaczy.
Jarosław Karyś uważa, że kwestia ta budzi wątpliwości. Jego zdaniem propozycja pojawiła się zdecydowanie za późno. Z kolei miasto pod względem prawnym może nie mieć podstaw do złożenia deklaracji, że zakupione przez MPK pojazdy nadal będą obsługiwały linie miejskie.
– Z pewnością pomysł będzie analizowany przez miejskich prawników. Nie zapominajmy o tym, że miasto też jest zainteresowane wzięciem udziału w tym projekcie. A pytań jest bardzo dużo. Przede wszystkim czyją własnością byłyby pojazdy zakupione przez MPK, gdy obowiązujący kontrakt wygaśnie w 2027 roku? Co się z nimi stanie jeśli obecny przewoźnik nie wygra kolejnego przetargu? Możliwe, że jeśli pięcioletni okres utrzymania projektu nie byłby zagwarantowany to MPK byłoby zmuszone do zwrócenia całego dofinansowania – mówi.
Z kolei, w czwartek (13 kwietnia) odbędzie się nadzwyczajna sesja Rady Miasta Kielce dotycząca planów zakupu 26 autobusów elektrycznych oraz budowy stacji ładowania. To czy w jej porządku pojawi się punkt dotyczący propozycji wysuniętej przez obecnego przewoźnika zależy od decyzji prezydenta miasta.