Buick model 41 montowany w Warszawie, fiat 126p kabriolet, Warszawa M20 to niektóre z nowych eksponatów w muzeum „Polskie Drogi” w Modliszewicach w gminie Końskie.
Marcin Zapała, właściciel kolekcji informuje, że wiele światowych koncernów motoryzacyjnych produkowało samochody w Polsce lub wykonywały tu podzespoły m.in. Buick, Chevrolet, Ford czy Fiat. To limuzyny, którymi jeździła śmietanka II Rzeczpospolitej.
– Buick model 41, buick model 90 to limuzyny którymi jeździli notable, generałowie, czy prezydent Ignacy Mościcki. Samochody były składane w Warszawie w fabryce Lilpop, Rau&Loewenstein.
Podobną renomą cieszył się Chevrolet Master Deluxe składany w tej samej fabryce, który również znajduje się w kolekcji „Polskie Drogi”.
Pozostając w epoce międzywojennym, nowym eksponatem jest karawan pogrzebowy z 1935 roku z dużymi przeszkleniami z tyłu, przez które można było oglądać wieńce przykrywające trumnę.
– Ford V8 ma oryginalną poznańską tabliczkę z numerem.
Nowym nabytkiem jest też biały maluch kabriolet, czyli Fiat 126 Gavello.
– Były produkowane w Polsce, a następnie wywożone do Włoch, gdzie przerabiano je na kabriolety. Ten model jest z bardzo krótkiej serii. Wyprodukowano tylko 200 takich egzemplarzy. Miały silnik z bisa.
Muzeum „Polskie Drogi” zostanie otwarte po przerwie zimowej 22 kwietnia. Kolekcja liczy ponad 600 eksponatów.
Najcenniejszymi eksponatami są przedwojenne fiaty m.in. luksusowa limuzyna 518s i 518 z 1936 i 1937 roku, które – jak informuje kolekcjoner – zostały na rynku wyparte przez tańsze chevrolety o większej mocy silnika.
W jednej z hal muzeum „Polskie Drogi” w Modliszewicach zobaczyć można też bogatą kolekcję Warszaw – pierwszych powojennych samochodów w Polsce. Wśród nich znalazł się też rzadki model Warszawa pocztylion.