Pozytywnym wynikiem zakończyły się kontrole uprzednie przetargów na realizację dwóch obwodnic w ciągu drogi krajowej nr 74.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Prezes Urzędu Zamówień Publicznych przeprowadził kontrole, a kolejnym krokiem, po przedstawieniu przez wykonawców gwarancji należytego wykonania robót, będzie podpisanie umów.
Obwodnica Dzwoli wraz z rozbudową DK74
Jak informowaliśmy, przetarg na realizację rozbudowy drogi krajowej GDDKiA ogłosiła pod koniec września ubiegłego roku. Wpłynęło pięć ofert, z czego dwie zmieściły się w zarezerwowanej przez drogowców kwocie na ten cel (ok. 196 mln zł). Najkorzystniejszą, za nieco ponad 190 mln zł, złożyło konsorcjum firm Mosty Łódź (lider), Antex II (partner) oraz PBI Infrastruktura (partner).
Inwestycja będzie realizowana w systemie tradycyjnym, w oparciu o wydaną przez wojewodę lubelskiego decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Rozpoczęcie prac budowalnych zaplanowano w drugim kwartale tego roku, a zakończenie prac w 2025 roku.
Inwestycja obejmuje budowę obwodnicy Dzwoli (ok. 2,7 km) po nowym śladzie, która ominie miejscowość od północnej strony. Rozbudowany zostanie także dalszy odcinek obecnej drogi krajowej nr 74 (o długości ok. 9,3 km) do połączenia z trasą omijającą Frampol. Wykonawca wybuduje jednojezdniową, dwupasową drogę klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego, ekrany akustyczne, chodniki oraz zatoki autobusowe. Planowana jest budowa sześciu skrzyżowań, a także dwóch rond oraz mostu zintegrowanego z przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerów.
DK74 ominie Gorajec
Kolejną inwestycją, dla której zakończyła się obligatoryjna kontrola uprzednia przetargu, jest obwodnica Gorajca. Realizowana będzie w systemie projektuj i buduj. W przetargu na wyłonienie jej wykonawcy wpłynęło osiem ofert. Wszystkie zmieściły się w zarezerwowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad kwocie na ten cel (ok. 184 mln zł). Najkorzystniejszą ofertę, opiewającą na ok. 119 mln zł złożyło konsorcjum, którego liderem także jest firma Mosty Łódź, natomiast partnerem Antex II.
Nowy odcinek trasy krajowej nr 74, który ominie Gorajec, będzie drogą jednojezdniową, dwupasmową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Przebiegać będzie po nowym śladzie i będzie liczyć ok. 6,6 km. Powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego. Planowane są trzy skrzyżowania, trzy przejazdy bezkolizyjne i most w ciągu drogi krajowej nr 74. Budowa planowana jest w latach 2024-2027.
Przebudowa drogi krajowej nr 74
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że w województwie lubelskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic zrealizowanych zostanie siedem inwestycji. Pomiędzy Janowem Lubelskim a Zamościem powstaną ponad 42 km nowej drogi krajowej nr 74, dzięki czemu wyprowadzony zostanie ruch z miejscowości. Zmodernizowany zostanie również obecny przebieg pomiędzy Janowem Lubelskim i Frampolem oraz Gorajcem i Szczebrzeszynem – łącznie blisko 20 km. W efekcie powstanie wygodne i bezpieczne połącznie dwóch dróg ekspresowych: S19 w okolicy Janowa Lubelskiego oraz S17 na przedmieściach Zamościa. Te inwestycje, wraz z wcześniej zbudowanym odcinkiem omijającym Hrubieszów i przeprowadzonymi remontami na wschód od Zamościa, całkowicie odmienią drogę krajową nr 74.
Jak informowało Radio Kielce w województwie świętokrzyskim ogłoszone zostały przetargi na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S74. Otwarcie ofert niestety zostało przesunięte w czasie. Powodem jest konieczność odpowiedzi na liczne pytania wykonawców. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakłada, że nowymi odcinkami S74 w województwie świętokrzyskim będzie można pojechać w 2027 roku. Przetargi dotyczą odcinków: granica z województwem łódzkim – Przełom/Mniów – Kielce (o długości 27,5 km), Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa (o długości ok. 30 km) oraz Łagów – początek obwodnicy Opatowa (o długości 18,3 km).
Drogowcy przygotowują się także do budowy dróg ekspresowych S12 i S74 na terenie województwa łódzkiego. Droga S12 będzie się łączyła na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i będzie przebiegać przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia. Trasa S74 połączy się natomiast z drogą S12 koło Opoczna i będzie przebiegała przez województwo świętokrzyskie na Podkarpacie.