Kolejny odcinek tzw. zakopianki, zostanie przebudowany. GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę drogi krajowej nr 47 (DK47) między Nowym Targiem a Szaflarami.
Na przygotowanie projektu przebudowy siedmiokilometrowego odcinka DK47 między Nowym Targiem a Szaflarami wykonawca będzie miał 28 miesięcy. Oferty na koncepcję jego przebudowy firmy mogą składać do 16 czerwca.
Nowa droga w obecnym śladzie
Według ogłoszonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przetargu wykonawca będzie miał za zadanie opracowanie dokumentacji projektowej na etapie koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji „Optymalizacja przepustowości drogi krajowej nr 47 od na odcinku Nowy Targ – Szaflary”.
Przebudowa tego odcinka jest konieczna z uwagi na planowane w 2024 roku oddanie do ruchu kolejnego odcinka dwupasmowej zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu. Po zakończeniu tej inwestycji, cały odcinek między Krakowem a Nowym Targiem będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Dlatego konieczne jest rozpoczęcie prac pozwalających na zwiększenie przepustowości dalszego odcinka drogi pod Tatry.
Z szacunków GDDKiA wynika, że między 2015 a 2021 r. ruch na odcinku Nowy Targ – Szaflary zwiększył się o 45 proc., do ponad 22 tys. pojazdów na dobę. W jeszcze większym stopniu wzrósł ruch samochodów ciężarowych, bo o 73 proc., do 2,3 tys. pojazdów na dobę. Dodatkowe trudności i korki tworzą się w sezonie turystycznym.
Poprawa przepustowości tego odcinka będzie przygotowywana w jej obecnym śladzie.
– Tam, gdzie będzie to możliwe, chcemy dobudować dodatkowe pasy ruchu. Planujemy rozbudowę skrzyżowań, przebudowę zjazdów i wybudowanie ok. 1 200 metrów chodnika. Opracowanie dokładnego zakresu przebudowy będzie zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy – informuje GDDKiA.
DK47 Szaflary – Zakopane
W styczniu 2023 r. GDDKiA podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla ostatniego odcinka zakopianki od Szaflar do Zakopanego. Całość prac związanych z przygotowaniem przebudowy obu końcowych odcinków ma potrwać do 2028 r. Po tym terminie będzie możliwe rozpoczęcie prac budowlanych.
Droga krajowa nr 47 na odcinku Szaflary – Zakopane o długości ok. 11,8 km jest jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku. Na blisko 10-kilometrowym odcinku przebiega w obszarze zabudowanym. Średnie natężenie ruchu w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 na odcinku od Szaflar do Poronina wynosiło 19,2 tys. pojazdów na dobę i wzrosło w ciągu ostatnich pięciu lat o 41 proc.
Pomiędzy Poroninem a Zakopanem ten wzrost jest mniejszy i wynosi 17 proc., ale na tym odcinku średnio na dobę porusza się prawie 21 tys. pojazdów. Okresowo, w czasie wzmożonych wyjazdów turystycznych, natężenie na drodze jest wyższe od jej przepustowości i tworzą się zatory.
Za rok kolejny odcinek zakopianki
Obecnie budowana jest natomiast dwujezdniowa droga krajowa nr 47 pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem. W ramach odcinka o długości 16,1 km zaplanowano m.in. budowę czterech węzłów drogowych: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 27 obiektów inżynieryjnych. Droga ma być gotowa w lipcu 2024 r.
Z KRAKOWA POD TATRY