W ubiegłym roku z telefonem zaufania Rzecznika Praw Dziecka połączono się ponad 60 tysięcy razy. Telefon zaufania prowadzi też Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Tylko w marcu telefoniczni konsultanci wykonali 100 interwencji ratujących życie i zdrowie dzieci.
Oba telefony zaufania są czynne całą dobę, 7 dni w tygodniu.
Telefon Rzecznika Praw Dzieci numer 800 12 12 12
– Ten telefon stał się pomocny dzieciom i młodzieży, szczególnie od czasu pandemii. Wtedy dzwoniły z problemami związanymi z izolacją. Teraz mamy czas wojny, która jest bardzo blisko nas. Dzieci też dotykają problemy, które dotykają nas – dorosłych, nawet w większym stopniu
– powiedział Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak.
Najczęstszymi problemami, z jakimi dzwonią dzieci i młodzież są depresje i spadki nastroju, które często mają swoje źródło w trudnej sytuacji rodzinnej.
– Przez półtora miesiąca mieliśmy ponad 100 przypadków prób samobójczych. W tych przypadkach, które do nas dotarły udało się temu zapobiec. Oznacza to, że ta ostatnia deska ratunku zadziałała.
Rozwiązaniem problemu są programy rządowe w zakresie wsparcia dzieci w szkołach.
– Są w to wkładane setki milionów zł, ale kadra psychologiczna i pedagogiczna nie jest do załatwienia od ręki. Jednak niezależnie od tego, ilu byśmy mieli psychologów czy psychiatrów, to i tak nie chodzi tylko o ich liczbę. Podstawowa pomoc psychologiczna musi być w naszych domach, w naszej rodzinie
– podkreślił Mikołaj Pawlak.
Pod numer interwencyjny mogą też dzwonić osoby dorosłe, które chcą zgłosić problemy dzieci lub rażące zaniedbania względem nich.
W ubiegłym roku odebrano ponad 60 tysięcy połączeń, w tym 10 tysięcy chatów internetowych.
– To narzędzie na miarę naszych czasów, ze względu na postępujące wkraczanie młodzieży w świat cyfrowy. Ten chat pokazuje, jak bardzo dzieci nie mają wokół siebie kogoś zaufanego, a często nie mają nawet zaufania do kontaktu werbalnego z kimkolwiek
– zauważył Rzecznik Praw Dziecka. Dodał, że jest to smutny wniosek dla dorosłych, mówiący o tym, że nie jesteśmy oparciem dla dzieci, które tak bardzo tego potrzebują.
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę numer 116 111
W Polsce działają również inne telefony zaufania dla dzieci i młodzieży. Jeden z nich prowadzi Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Jak powiedziała rzeczniczka prasowa fundacji Monika Kamińska, z telefonu mogą korzystać dzieci z każdego zakątka Polski.
– Dużo mówi się o kolejkach do różnego rodzaju poradni, do psychologów, psychiatrów, natomiast ten telefon jest zdalną formą pomocy, która jest dostępna tu i teraz, i może z niej skorzystać każde dziecko.
Najbardziej niepokojącym problemem są próby samobójcze dzieci.
– Podejmujemy coraz więcej interwencji ratujących życie i zdrowie dzieci. Tylko w marcu tego roku podjęliśmy ich 100. Kiedy dziecko dzwoni do nas i mówi, że chce podjąć próbę samobójczą, albo jest w trakcie próby samobójczej nasi konsultanci zostają wtedy na linii, towarzyszą dziecku, a w tym czasie opiekun dyżuru powiadamia odpowiednie służby, aby uratować dziecko.
W ocenie Moniki Kamińskiej to sygnał, że należy zaopiekować się zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży.
– Jeszcze niedawno dzieci najczęściej mówiły o kłopotach z rówieśnikami, o kłótniach z rodzicami, natomiast od kilku lat tematem numer jeden są problemy związane ze zdrowiem psychicznym. Dzieci mówią między innymi o tym, że nie radzą sobie ze stresem, że nie widzą sensu życia, że okaleczają się, że czują permanentny lęk.
Co mówią anonimowe dzieci do słuchawki telefonu, możemy przeczytać na stronie fundacji.
– Mój tata znęca się nade mną i mamą. Boję nas, grozi, że nie możemy nikomu opowiedzieć, co się dzieje w naszym domu. Mama tylko płacze i milczy. Nie wiem co robić. Już nie daję rady – czytamy.
– Dzieje się ze mną coś dziwnego. Nie mogę spać, nie mam siły wstawać do szkoły. Bardzo stresują mnie nawet drobne rzeczy, już nic mnie nie cieszy. Najchętniej całe dnie spędzałbym w łóżku
Podczas rozmów z telefonem zaufania obowiązuje zasada „ABCD”. Oznacza to, iż jest to telefon anonimowy, bezpłatny, a konsultanci są cierpliwi i dyskretni. Najważniejsze, aby być wyrozumiałym i żeby dziecko, które dzwoni, czuło się ważne. Często mówią nam, że rodzice w ogóle z nimi nie rozmawiają, że nikt nie zwraca na nie uwagi.
Numer 116 111 został uruchomiony w 2008 roku zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej. Ten numer został zarezerwowany we wszystkich krajach UE, aby działały pod nim telefony zaufania dla dzieci.