Trwa budowa drogi, dzięki której będzie można szybciej i bezpieczniej dojechać na Śląsk. Rozpoczęto już układanie nawierzchni.
W maju, jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, rozpoczęto układanie nawierzchni bitumicznej na przyszłej obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78.
– Wykonanie rzeczowe obwodnicy zbliża się już do 30 proc. Roboty mostowe osiągnęły zaawansowanie około 50 proc., a drogowe dochodzą do 20 proc. Zaawansowanie wykonania wykopów i nasypów to już prawie 50 proc. – informuje śląski oddział GDDKiA.
Zarys obwodnicy już widoczny
Prace najbardziej zaawansowane są na węźle Kromołów, na którym kończy się pierwszy odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia. Widoczny jest już zarys przyszłego węzła drogowego. Postęp robót widać także przy obiektach służących zapewnieniu migracji zwierząt małych pod obwodnicą.
W czerwcu zostanie wykonany tymczasowy by-pass na drodze wojewódzkiej nr 796 na ul. Obrońców Poczty Gdańskiej (węzeł Kuźnica), który umożliwi rozpoczęcie kolejnego etapu robót na budowanym w tym miejscu wiadukcie drogowym. W kolejnych miesiącach kontynuowana będzie budowa nasypów w obrębie węzłów Kuźnica i Kromołów, a także obiektów inżynierskich.
Obwodnica Poręby i Zawiercia będzie nowym odcinkiem drogi krajowej nr 78 o długości ok. 16,7 km. Trasa będzie miała dwie jezdnie. Powstaną dwa węzły drogowe: Kuźnica – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 796 oraz węzeł Kromołów na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 791. Z kolei na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 793 w Siewierzu będzie sygnalizacja świetlna.
Budowa pierwszego etapu obwodnicy Poręby i Zawiercia będzie kosztowała prawie 414 mln zł. Jak informowaliśmy, prace zakończą się niestety później niż pierwotnie zakładano. Umowny termin zakończenia budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia przypadał w kwietniu 2023 roku. GDDKiA poinformowała, że po rozpatrzeniu roszczenia wykonawcy, m.in. w związku z przedłużającą się procedurą uzyskiwania decyzji ZIRD, zawarto jednak aneks do umowy przesuwający czas na ukończenie obwodnicy do końca lipca przyszłego roku.
W przygotowaniu kolejny odcinek obwodnicy
GDDKiA informuje, że trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID dla drugiego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia. Będzie on miał 7,5 km długości. Zacznie się na budowanym węźle Kromołów, a zakończy rondem w Żerkowicach. Uzyskanie decyzji oraz ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy robót planowane jest w drugiej połowie br. Drogowcy zakładają, że drugi odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia będzie gotowy w 2026 roku.
Śląski oddział GDDKiA inwestuje w DK78
Droga krajowa nr 78 w województwie śląskim liczy ponad 166 km. Jej wschodni odcinek – od Mierzęcic do granicy z województwem świętokrzyskim w Goleniowach ma ponad 75 km długości. Na tym odcinku przygotowywane do realizacji są kolejne trzy obwodnice: Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów oraz odcinek Pradła – Irządze zlokalizowany między planowanymi obwodnicami: Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów. Szacunkowa łączna długość tych trzech obwodnic to prawie 25 km (obwodnica Kroczyc – 9,1 km; Pradeł – 2,3 km; Szczekocin i Goleniów – 13,1 km).
Prace przygotowawcze dla obwodnic już się rozpoczęły, a ich budowa jest ujęta w Programie budowy 100 Obwodnic. Ponadto rozbudowany ma zostać odcinek Pradła – Irządze.
– Do 2027 roku przebudujemy lub wybudujemy w nowym śladzie prawie 55 km drogi krajowej we wschodniej części województwa śląskiego – informuje śląski oddział GDDKiA.