Połączenie nowoczesności i tradycji – tak można w skrócie podsumować projekt „Historia i tożsamość – dwie drogi do niepodległości”. Organizowało go Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, które chciało w ten sposób pokazać jak ciekawie prowadzić lekcje poświęcone przeszłości. W poniedziałek (5 czerwca) projekt został podsumowany, a 19 najbardziej zaangażowanych nauczycieli odebrało nagrody.
Małgorzata Łakomiec, dyrektor ŚCDN mówi, że warsztaty dla nauczycieli koncentrowały się na dwóch ważnych rocznicach – 160. rocznicy wybuchu powstania styczniowego oraz 250. rocznicy powołania Komisji Edukacji Narodowej. Centrum starało się, aby tematyka zajęć była związana z wydarzeniami, które działy się na terenie obecnego województwa świętokrzyskiego.
– Dotykaliśmy źródeł historycznych dotyczących naszego regionu. To ważne, aby młodzież uczyła się historii na bazie przeszłości swojego miejsca zamieszkania. Zależy nam, aby młodzież polubiła historię, która nie jest łatwym przedmiotem – mówiła Małgorzata Łakomiec.
Emilia Szymkiewicz oraz Martyna Stępień, nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 25 w Kielcach podkreślały, że dzięki udziałowi w projekcie lekcje historii stały się bardziej nowatorskie.
– Podczas lekcji, uczniowie korzystali z okularów VR. To jeden z elementów nowoczesnej technologii, który pojawił się na zajęciach – mówiła Emilia Szymkiewicz.
Martyna Stępień dodała, że uczniowie często korzystają z technologii informatycznych i zadaniem szkoły jest za nimi nadążyć.
– Jako nauczyciele musimy się dokształcać, brać udział w takich projektach, a później zdobytą wiedzę wykorzystywać w praktyce – stwierdziła Martyna Stępień.
Rafał Nowak, wicewojewoda świętokrzyski jest przekonany, że młodzi ludzie, którzy brali udział w projekcie chętniej zagłębiać się będą w przeszłość swoich miejscowości.
– Po drugie przy okazji pobudzamy w nich patriotyzm. Myślę, że pokazanie im historii Polski poprzez prezentację losów osób związanych z naszym regionem, jest najlepszym sposobem, aby zaszczepić młodym ludziom patriotyzm – stwierdził Rafał Nowak.
W sumie w projekcie „Historia i tożsamość – dwie drogi do niepodległości” wzięło udział 225 nauczycieli. Była to już druga edycja tego projektu. Partnerami ŚCDN były Instytut Pamięci Narodowej oraz Muzeum Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej.