Łącznica kolejowa Czarnca – Włoszczowa Północ skróciła czas podróży pociągami, między Kielcami a Warszawą i miastami na zachodzie kraju. Składy pasażerskie kursują nowym torem, łączącym Centralną Magistralę Kolejową ze szlakiem do Kielc.
Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK informuje, że skrócenie podróży z Kielc w kierunku m.in. Warszawy, Łodzi, czy Gdańska możliwe jest dzięki nowemu torowi, który połączył linię kolejową Kielce – Fosowskie z Centralną Magistralą Kolejową.
– Dzięki temu, podróżni z Kielc mogą dojechać bezpośrednio do stacji Włoszczowa Północ. Łącznica Czarnca – Włoszczowa Północ usprawniła przewozy pasażerskie na terenie i przez województwo świętokrzyskie. Sprawniejsze są także przewozy towarów. Tor zapewnia przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 100 km/h, a towarowych do 80 km/h.
Pasażerowie zmierzający do Kielc, od niedzieli (11 czerwca) mogą korzystać ze stacji Włoszczowa Północ, która jest lepiej skomunikowana z resztą miasta niż stary dworzec we Włoszczowie.
– Teraz jest zdecydowanie wygodniej, można dojechać do nowej stacji, czyli Włoszczowa Północ busem – mówi pani Weronika. – Dobrze, że udało się to zbudować, bo już od długiego czasu mieszkańcy potrzebowali nowych połączeń do Kielc. Na starym dworcu nie działają nawet kasy, nie można kupić biletu – dodaje pan Stefan.
Piotr Hamarnik dodaje, że trzykilometrowa łącznica jest zelektryfikowana i przystosowana do ruchu dwukierunkowego. Poza nowym torem i siecią trakcyjną inwestycja objęła instalację urządzeń sterowania ruchem kolejowym, budowę dróg serwisowych, wiaduktów i przepustów. Most nad rzeką Jeżówką zapewnia odpowiednie odwodnienie linii kolejowej. PLK SA przewidziały również warunki dla swobodnego przejścia zwierząt.
Podróżni korzystają także ze zmodernizowanego przystanku w Czarncy, który ułatwił podróże w kierunku Kielc lub Częstochowy. Dwa większe i wyższe perony są w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przygotowano pochylnie, ścieżki naprowadzające i oznaczenia w alfabecie Braille’a.
Zadanie sfinansowano ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Wartość projektu to ok. 42,8 mln zł, w tym dofinansowanie UE wyniosło ponad 36 mln zł.