Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wyłoniła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka S74.
Chodzi o fragment trasy ekspresowej S74 od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa.
– Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, planujemy podpisać umowę z wykonawcą w IV kwartale br. – poinformowała GDDKiA.
W przetargu na wyłonienie wykonawcy prawie 30-kilometrowego odcinka wpłynęło 10 ofert. Wszystkie mieściły się w budżecie GDDKiA, który wynosił ok. 1,3 mld zł. Najkorzystniejszą ofertę na kwotę ok. 1 mld zł, złożyła firma Stecol Corporation.
S74 po nowym śladzie
Zadanie na terenie powiatu koneckiego i kieleckiego obejmuje budowę odcinka o długości ok. 27,5 km, który będzie skomunikowany z realizowaną inwestycją Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód. Dwujezdniowa trasa ekspresowa będzie poprowadzona częściowo po nowym śladzie m.in. jako obwodnica miejscowości Smyków.
W ramach zadania planowana jest budowa trzech węzłów drogowych zapewniających połączenie z istniejącym układem komunikacyjnym (Ruda Maleniecka, Radoszyce, Smyków). Powstaną także 32 obiekty inżynierskie, w tym m.in. 12 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej nad przejściami dla zwierząt dużych i średnich, przejście górne dla zwierząt średnich, sześć mostów zintegrowanych z przejściami dla zwierząt, a także 10 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej i w ciągach dróg poprzecznych.
W Rudzie Malenieckiej wybudowany zostanie nowy obwód utrzymania drogowego, a w miejscowościach Koliszowy, Jacentów i Lisie Jamy zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Kolejne odcinki S74 w realizacji
GDDKiA przypomina, że aktualnie trwa realizacja trzech odcinków. W styczniu złożony został wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód (ok. 16,4 km). Uzyskanie decyzji w drugiej połowie bieżącego roku pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych. Realizacja zadania rozpoczęła się w marcu 2022 roku, a budowa powinna zakończyć się w drugiej połowie 2025 roku.
Jak informowaliśmy, w styczniu tego roku GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 5-kilometrowego odcinka węzeł Kielce Zachód – Kielce. Obecnie trwa opracowanie dokumentacji projektowej, a pod koniec roku drogowcy planują złożyć wniosek o wydanie decyzji ZRID. Inwestycja powinna zakończyć się w drugiej połowie 2026 roku.
W marcu rozpoczęły się natomiast roboty budowalne na odcinku obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 9 (ok. 5 km) i przyszłej trasy ekspresowej S74 (ok. 7 km). Zakończenie inwestycji realizowanej w systemie projektuj i buduj od czerwca 2021 roku planowane jest za niecałe dwa lata.
Z kolei w październiku ubiegłego roku – jak informuje GDDKiA – złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka S74 od Opatowa do Niska, gdzie będzie się ona łączyła z S19.