Drogowcy rozpoczęli budowę obwodnicy Lipska w województwie mazowieckim. Nowy odcinek drogi krajowej nr 79 ułatwi podróżowanie między innymi z Sandomierza do Warszawy.
Droga krajowa nr 79 łączy Warszawę z Bytomiem. Trasa ma 450 km długości. Przebiega między innymi przez Kozienice, Zwoleń, Sandomierz, Połaniec i Kraków.
Obwodnica Lipska to jeden z fragmentów trasy DK79, która w najbliższych latach ma zostać zmodernizowana na długości około 136 km. Droga pozwalająca ominąć Lipsko ma mieć 6,4 km długości.
W lipcu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała zgodę na realizację inwestycji, co pozwoliło rozpocząć budowę. Drogowcy zaczęli prace od wytyczenia nowego odcinka DK79 w terenie.
Droga przebiegać będzie po zachodniej stronie Lipska. Obwodnica będzie zaczynać się na północ od skrzyżowania drogi krajowej nr 79 z trasą wojewódzką nr 754, a kończyć na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 747.
Obwodnica Lipska ma być gotowa w maju 2024 roku. Budowa będzie kosztowała prawie 152 mln zł.
Jak informowaliśmy, przebudowany zostanie również odcinek drogi krajowej nr 79 pomiędzy Ciepielowem a Lipskiem, a ponadto wybudowana zostanie obwodnica Ciepielowa. W sumie zmodernizowanych zostanie około 136 km DK79 od granicy z Warszawą do granicy z województwem świętokrzyskim. Inwestycje zostały podzielone na krótsze odcinki:
- Piaseczno ul. Energetyczna (granica z m. st. Warszawa) – ul. Syrenki (ok. 350 m)
- Piaseczno ul. Syrenki – początek obwodnicy Góry Kalwarii (ok. 13,5 km)
- obwodnica Góry Kalwarii (ok. 9 km)
- Góra Kalwaria – Mniszew (ok. 13,6 km)
- Mniszew - Magnuszew (ok. 12,5 km)
- Magnuszew – Ryczywół (ok. 9,5 km)
- Przejście przez Kozienice odc. II i III (ok. 4,4 km)
- Aleksandrówka – Garbatka (ok. 10,08 km)
- Garbatka – Wilczowola (ok. 7,7 km)
- obwodnica Ciepielowa (ok. 1,6 km)
- Ciepielów – Lipsko (ok. 6,4 km)
- obwodnica Lipska (6,4 km)
- Lipsko – granica województwa (ok. 8,5 km)
W sierpniu 2022 roku oddano do ruchu pierwszy odcinek od ul. Energetycznej do Syrenki w Piasecznie. Kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdym kierunku.
Dla drugiego, do początku obwodnicy Góry Kalwarii, trwają prace projektowe związane z wykonaniem koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Odbyły się spotkania informacyjne dla społeczeństwa.
Od grudnia 2019 roku kierowcy mogą korzystać z 9-kilometrowej obwodnicy Góry Kalwarii, która wyprowadziła uciążliwy ruch z centrum miasta.
Dla kolejnych trzech odcinków, od końca obwodnicy Góry Kalwarii do Ryczywołu, przygotowywane są koncepcje programowe wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych.
Przejście przez Kozienice podzielone zostało na trzy zadania. Pierwsze polegające na rozbudowie ok. 1 km DK48 i DK79 zakończyło się w styczniu 2021 roku. Z kolejnego, ponad 1,6 km, rozbudowanego odcinka DK79 kierowcy korzystają od listopada 2022 roku. Natomiast na ostatni odcinek, w ramach którego rozbudowane zostanie ok. 2,7 km DK48, w marcu 2023 roku GDDKiA podpisała umowę w systemie Projektuj i buduj.
Dla odcinka pomiędzy Aleksandrówką a Garbatką od marca 2022 roku trwa opracowanie koncepcji programowej oraz materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej wraz z jej uzyskaniem.
Z kolei w czerwcu 2022 roku podpisana została umowa na rozbudowę odcinka od Garbatki do Wilczowoli w systemie Projektuj i buduj. GDDKiA szacuje, że w IV kwartale 2023 roku otrzyma decyzję ZRID, co umożliwi wykonawcy rozpocząć prace budowlane.