Niecałe 20 proc., czyli 130 z ponad 700 – tyle kieleckich ulic od początku tego roku do końca lipca zostało posprzątanych w ramach pozimowego zamiatania dróg na terenie miasta. Jak się okazuje, akcja sprzątania nie będzie już kontynuowana z uwagi na brak pieniędzy na ten cel w budżecie miasta.
Tematem utrzymania dróg od dłuższego czasu interesowali się radni z różnych klubów. Z odpowiedzi na interpelację Marcina Stępniewskiego z klubu Prawa i Sprawiedliwości wynika, że ratusz w tej chwili nie jest w stanie kontynuować akcji sprzątania ulic. Z pisma przygotowanego na polecenie zastępcy prezydenta Kielc, Bożeny Szczypiór wynika, że oczyszczone zostały przede wszystkim ulice w strefie płatnego parkowania oraz te, na których zachodziła konieczność odnowienia oznakowania poziomego.
– Ze względu na znaczne zaawansowanie wykorzystania kwoty przewidzianej na utrzymanie dróg, nie możemy przedstawić harmonogramu dalszych prac związanych z pozimowym oczyszczaniem ulic – dodano w odpowiedzi na interpelację.
W opinii radnego, taka postawa miejskich urzędników jest przejawem bezradności i braku pomysłu na rozwiązanie problemu.
– Ta sytuacja pokazuje jakieś nieprawdopodobne dziadostwo do jakiego doprowadzono w Kielcach. Każda asfaltowa ulica powinna być posprzątana po zimie. Zalegający piasek oraz wytarte pasy stanowią niebezpieczeństwo dla wszystkich użytkowników dróg – komentuje.
Radny jest zdania, że argumenty miasta dotyczące braku pieniędzy w budżecie nie są żadnym wytłumaczeniem obecnego stanu rzeczy.
– Samorząd ma pewne obowiązki i powinien je realizować. Jest to też utrzymanie porządku w mieście. Niemożność znalezienia pieniędzy na ten cel oznacza całkowitą kapitulację władz miasta. Prezydent Bogdan Wenta równie dobrze może po prostu zrezygnować urzędu. Możliwe, że ktoś inny poradzi sobie z tym problemem lepiej – stwierdza Marcin Stępniewski.
Przypomnijmy, że pierwsze problemy z pozimowym sprzątaniem ulic pojawiły się już w maju tego roku. W tegorocznej uchwale budżetowej miasta Kielce na zadania związane m.in. z zimowym utrzymaniem dróg, zamiataniem ulic oraz oczyszczaniem i zbieraniem zanieczyszczeń z dróg i chodników po zimie zapisano 7 mln zł.