Od października obowiązują elektroniczne zlecenia na wyroby medyczne, np. balkoniki, wózki inwalidzkie, czy materace przeciwodleżynowe. To ułatwienie dla pacjentów, którzy dotychczas korzystając z papierowej formy musieli potwierdzać ją w siedzibie NFZ.
Teraz zlecenie od lekarza automatycznie otrzymuje 4-cyfrowy kod i osoba potrzebująca lub członkowie jej rodziny mogą się udać bezpośrednio do apteki po odbiór urządzenia informuje Beata Szczepanek, rzecznik świętokrzyskiego oddziału funduszu.
– To e-zlecenie realizujemy oczywiście w sklepie medycznym, czy w aptece, która ma podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Podajemy numer PESEL i 4-cyfrowy kod dostępu. Tego elektronicznego zlecenia nie trzeba drukować.
Wystawianie zleceń na wyroby medyczne będzie możliwe w formie papierowej, ale tylko w dwóch przypadkach.
– W przypadku braku dostępu do serwisów internetowych lub usług informatycznych oraz braku możliwości podpisania zlecenia podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub certyfikatem e-ZLA. Wówczas pacjent tak, jak dawniej będzie musiał się zgłosić do NFZ, aby to e-zlecenie potwierdzić – dodała Beata Szczepanek.
Możliwość elektronicznego zlecenia na wydanie wyrobu medycznego lub jego naprawę istniała już od 1 lipca tego roku. Do końca września trwał jednak okres przejściowy, podczas którego można było wystawiać zarówno zlecenia elektroniczne, jak i papierowe.