Kielecki ratusz rozpoczął dystrybucję „Przewodnika po reklamach”. Znajdują się w nim informacje, jak według przyjętej przez radę miasta uchwały krajobrazowej, powinny wyglądać zamieszczane w stolicy regionu reklamy i szyldy. Przewodnik trafi do przedsiębiorców i agencji reklamowych. Na początek tych z centrum miasta.
Rzecznik prezydenta Kielc, Marcin Januchta przypomina, że uchwała krajobrazowa weszła w życie 13 maja 2022 roku. Przedsiębiorcy, którzy już prowadzą działalność mają czas na dostosowanie się do przepisów porządkujących krajobraz miasta, do 13 maja 2025 roku. Natomiast osoby, które rozpoczęły działalność po uchwaleniu przepisów, szyldy i reklamy muszą wykonać zgodnie z przygotowanymi zaleceniami.
Kielecki radny PiS Marcin Stępniewski krytykuje pomysł drukowania przewodnika. – Może rozsądnym pomysłem jest przekazywanie tego dokumentu przedsiębiorcom, ale na pewno nie w formie papierowej. To tylko niepotrzebnie wydane pieniądze – mówi Marcin Stępniewski.
To o tyle istotne, że przewodnik jest także dostępny w wersji elektronicznej.
Mimo obowiązującej uchwały, w przestrzeni miejskiej nadal pojawiają się nowe reklamy, niezgodne z wytycznymi. Do tej pory do ratusza trafiło 139 zgłoszeń dotyczących naruszenia przepisów. Jak informuje Marcin Januchta – przeprowadzono 37 postępowań, w wyniku których reklamy mają zostać dostosowane do zaleceń ratusza. Jeśli ich właściciele tego nie zrobią zapłacą kary. Wobec żadnego kieleckiego przedsiębiorcy nie wyciągnięto dotychczas konsekwencji. Część źle przygotowanych reklam i szyldów została zdemontowana.
Głównym celem wprowadzenia uchwały krajobrazowej było uporządkowanie przestrzeni miejskiej, zarówno jeśli chodzi o reklamy, jak i elementy małej architektury. Uchwała opisuje także jak w określonych strefach, na które podzielone jest miasto, mają one wyglądać. „Poradnik po reklamach” w wersji papierowej dostępny jest we wszystkich oddziałach ratusza, a także w MZD oraz u menadżera centrum.