Jeszcze w tym roku drogowcy planują ułożyć pierwsze odcinki asfaltu na budowanej obwodnicy Opatowa. Obecnie trwa budowa mostów, wiaduktów i estakad. Wykonywane są także podłoże przyszłej drogi oraz wykopy i nasypy.
Obwodnica Opatowa będzie stanowiła odcinek planowanej drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Budowana trasa w większości przebiega po nowym śladzie odcinka dwujezdniowej drogi krajowej nr 9 o długości ok. 5,1 km oraz odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 6,7 km. Dzięki nowej drodze o długości trzech kilometrów jadąc z Kielc do Lublina kierowcy nie będą musieli wjeżdżać do Opatowa.
Obwodnica powstaje po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Prace ziemne rozpoczęły się w marcu 2023 r. Na zdjęciach wykonanych z drona zauważalny jest już zarys północnego łącznika DK74 do obwodnicy Opatowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że obecnie trwa budowa trzech wiaduktów na skrzyżowaniach z drogami lokalnymi oraz dwóch rond, które połączą obwodnicę Opatowa z drogami krajowymi nr 9 i 74.
– Aktualnie prowadzone są prace przy budowie 13 mostów, wiaduktów i estakad. Wykonane zostały posadowienia tych obiektów, wykonywane są m.in. filary, stopy fundamentowe, korpusy – informuje GDDKiA. – Widać już na przykład elementy konstrukcji najdłuższej estakady, prawie 300-metrowej, w ciągu DK9 nad rzeką Marcinkowską. Trwają roboty żelbetowe w obrębie filarów obiektu.
Drogowcy zakładają, że jeszcze w 2023 roku wykonane zostaną pierwsze odcinki próbne warstw bitumicznych.
Obwodnica Opatowa ma być gotowa do początku 2025 r. Inwestycja jest warta niemal 432 mln zł.