Oceny nie są w szkole potrzebne, co więcej stawianie stopni może zniechęcać młodych ludzi do nauki – tak uważają zwolennicy oceniania kształtującego. Dziś (środa, 18 października) w Wojewódzkim Domu Kultury odbyła się konferencja dla nauczycieli zainteresowanych tą formą motywowania uczniów do zdobywania wiedzy.
Małgorzata Łakomiec, dyrektor Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, które organizowało konferencję twierdzi, że o ocenianiu bez stopni mówi się od dawna, natomiast ostatnio coraz więcej osób stara się wprowadzać je na swoje lekcje.
– Musimy zmienić w ogóle system oceniania w Polsce. To jest nieuniknione. Ważne jest podejście do ucznia, ważne jest podejście do samego procesu kształcenia. Uczeń musi chcieć zdobywać wiedzę dla siebie, a nie po to, żeby mieć dobre stopnie. Obecnie musimy uczyć się przez całe życie i takie nastawienie jest potrzebne – mówi Małgorzata Łakomiec.
O tym jak wprowadzać na lekcji ocenianie kształtujące opowiadała Danuta Sterna, autorka książek o nauczaniu, blogerka i była dyrektor szkoły. Jak podkreślała, badania wskazują, że ocenianie kształtujące zwiększa chęć zdobywania wiedzy u uczniów. – Ważne jest, aby młody człowiek wiedział co robi dobrze, co mógłby poprawić i jak to zrobić oraz w jaki sposób może się dalej rozwijać. Uczniowie są zachwyceni rezygnacją ze stopni. Gorzej jest z nauczycielami – mówiła Danuta Sterna. Tłumaczyła też uczestnikom konferencji jak oceny opisowe, przekazywane uczniom w trakcie roku szkolnego zamienić na stopień wymagany na świadectwie.
Entuzjastką oceniania kształtującego jest Henryka Cisowska, dyrektor Szkoły Podstawowej w Oblęgorku. Jak mówi, stara się, by jej nauczyciele wprowadzali jego elementy podczas swoich lekcji.
– Jest to bardzo pozytywny system oceniania, ponieważ jest on oparty na informacji zwrotnej, na celach i na uświadamianiu uczniów, że wychodzą z lekcji z konkretnymi umiejętnościami. Zdejmuje się z dzieci presję, bo nie są zaskakiwane jakimiś tematami, czy nie do końca wyjaśnionymi zagadnieniami – uważa Henryka Cisowska.
ŚCDN zamierza przeprowadzić cykl spotkań dla nauczycieli zainteresowanych ocenianiem kształtującym.