Prace przy budowie obwodnicy Wąchocka są na półmetku. Zaawansowanie robót jest zróżnicowane na różnych odcinkach inwestycji.
Oprócz budowy głównej trasy powstają także mosty wyjaśnia rzecznik kieleckiego oddziału GDDKiA Małgorzata Pawelec-Buras.
– Niemal gotowe są już trzy obiekty mostowe, ale zaawansowanie robót na poszczególnych odcinkach inwestycji jest zróżnicowane ze względu na również zróżnicowane warunki terenowe i gruntowe – mówi.
Prace ziemne i roboty bitumiczne
Ogólne zaawansowanie inwestycji realizowanej w systemie projektuj i buduj przekroczyło 40 proc. Wykonawca kontynuuje roboty bitumiczne zarówno na dwujezdniowym ciągu głównym DK42 jak i na drogach dojazdowych. Na odcinkach trasy zasadniczej o łącznej długości ok. 6 km ułożona została podbudowa bitumiczna, na ok. 5 km przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni, na prawie 4 km ostatnia wierzchnia warstwa ścieralna. Zaawansowanie robót bitumicznych to ok. 40 procent. Na innych odcinkach trwają roboty ziemne, których zaawansowanie zbliża się do 70 proc. Budowane są nasypy, kontynuowane są wykopy, także te szczególnie pracochłonne w gruncie skalistym.
Widoczne wiadukty i przejścia dla zwierząt
Kontynuowane są prace przy budowie 11 obiektów inżynierskich, czyli wiaduktów, mostów, przejść dla zwierząt i przepustów. Zaawansowanie robót na trzech obiektach przekroczyło 90 procent. To wiadukty budowane nad DK42 w ciągu drogi gminnej w Wielkiej Wsi i w ciągu drogi powiatowej w Ratajach oraz przejazd pod obwodnicą. Doskonale widoczna jest już zasadnicza konstrukcja górnego przejścia dla zwierząt dużych typu zielony most nad DK42. Zakończył się montaż łukowych elementów z blachy falistej nad dwiema jezdniami trasy głównej i betonowych elementów skrzynkowych nad drogami dojazdowymi. Przejście dla zwierząt na początkowym odcinku leśnym budowanej obwodnicy to największy obiekt realizowany w ramach inwestycji. Łukową, ale betonową konstrukcję będzie miało także zespolone z ciekiem wodnym przejście dla zwierząt pod DK42. Aktualnie trwają roboty zbrojarskie poprzedzające betonowanie konstrukcji. Trwają przygotowania do robót przy posadowieniu kolejnych czterech wiaduktów i przepustów. Zgodnie z umową zakończenie inwestycji planowane jest pod koniec przyszłego roku.
12 km dwujezdniowej trasy
Obwodnica Wąchocka realizowana jest w systemie projektuj i buduj w ramach Programu budowy 100 obwodnic. W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 11,7 km biegnąca nowym śladem, omijająca Parszów po stronie północnej, a Wąchock po południowej. Dzięki inwestycji ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miasta, przez co poprawi się bezpieczeństwo oraz komfort życia mieszkańców Wąchocka. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42 komunikującą węzeł drogi ekspresowej S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i woj. podkarpackiego.
Obwodnica Wąchocka ma być gotowa w listopadzie 2024 roku. Budowa będzie kosztowała prawie 284 mln zł.