Kolejny odcinek drogi krajowej nr 7 stanie się trasą ekspresową. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na budowę drogi S7. W miejscu obecnej dwujezdniowej i dwupasowej drogi powstanie „ekspresówka” z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.
Inwestycję polegającą na przebudowie odcinka S7 Czosnów – Kiełpin wykona konsorcjum firm Fabe Polska (lider), SP Sine Midas Stroy Kazachstan oraz Yörük Yapi İnşaat Turcja.
Prace mają potrwać 36 miesięcy (do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych – od 16 grudnia do 15 marca) i będą kosztować ok. 536 mln zł. GDDKiA szacuje, że przy sprawnym przebiegu procesu projektowania i realizacji kierowcy z nowego odcinka trasy S7 będą mogli skorzystać wiosną 2027 roku.
– Zadaniem wykonawcy jest przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa ok. 9 km drogi ekspresowej S7. W miejscu obecnej dwujezdniowej i dwupasowej DK7 powstanie dwujezdniowa „ekspresówka” z trzema pasami ruchu. Wybudowane zostaną trzy węzły: Czosnów, Palmiry i Sadowa. Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego – informuje GDDKiA.
S7 na północ od Warszawy
Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. W realizacji jest 35-kilometrowy odcinek Płońsk – Czosnów, który ma być gotowy w 2025 roku. Natomiast w październiku 2023 roku GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie ostatniego odcinka północnego wlotu do Warszawy – ok. 12,9 km nowego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej (S8) w Warszawie.
S7 na południe od Warszawy
W tym roku drogowcy oddali do użytku dwa odcinki S7: Lesznowola – Tarczyn oraz Moczydło – Miechów. Tym samym kierowcy mają do dyspozycji blisko 250 km dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko do Miechowa w województwie małopolskim.
W realizacji są dwa odcinki S7: Miechów – Szczepanowice (5,3 km) oraz Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km).
– W ekspresowym tempie całą, ponad 290-kilometrową trasę z Warszawy do Krakowa i północnej obwodnicy miasta w ciągu S52 kierowcy przejedziemy przed końcem 2024 roku – informuje GDDKiA.
Na południe od Krakowa trasa S7 jest już gotowa od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały (ponad 31 km). Trwają natomiast prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym dla ok. 35 km dwujezdniowej drogi od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją.