Cztery nowe linie autobusowe mają zostać uruchomione w powiecie starachowickim. Połączą wsie z terenu gminy Mirzec ze Starachowicami. Starostwo powiatowe stara się o dotację na ten cel z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Projekt jest częścią działań mających na celu przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców – podkreśla starosta Piotr Ambroszczyk.
– Powiat starachowicki przy współpracy z gminą Mirzec zamierza uruchomić cztery linie na trasach: Starachowice – Mirzec – Osiny – Starachowice, Starachowice – Mirzec – Czerwona – Starachowice, Starachowice – Jagodne – Starachowice oraz Starachowice – Krzewa – Starachowice, bo takie właśnie potrzeby zgłaszali wcześniej mieszkańcy. Gmina Mirzec zadeklarowała, że przekaże wkład własny potrzebny na funkcjonowanie tych linii w 2024 roku. Dokładny przebieg tras został uzgodniony podczas konsultacji społecznych, jakie odbyły się na przełomie października i listopada we wszystkich sołectwach gminy Mirzec. Ma on uwzględniać zarówno interesy pasażerów, jak i lokalnych przedsiębiorców – mówi starosta.
Uruchomienie komunikacji jest uzależnione od otrzymania dotacji z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Powiat starachowicki złożył w tej sprawie wniosek do Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach. Aktualnie jest się on na etapie weryfikacji, wynik będą znane do 10 grudnia, ale powiat już ogłosił przetarg na wybór operatora publicznego transportu zbiorowego, warunkując jego rozstrzygnięcie otrzymaniem dofinansowania.
Wójt Mirca Mirosław Seweryn podkreśla, że przewozy na terenie gminy są realizowane przez samorząd gminny, jednak mieszkańcy zgłaszają potrzebę dojazdów do Starachowic.
– Mieszkańcy podczas konsultacji społecznych wskazywali konieczność dostosowania godzin odjazdów do czasu pracy czy nauki, ważna jest także możliwość dojazdu do szpitala czy urzędów – dodaje.
Z punktu widzenia samorządu, najlepszym rozwiązaniem byłby wybór jednego operatora na wszystkie cztery trasy, z uwagi chociażby na jednolity system taryfowo – biletowy czy szybkość reagowania w razie problemów. Wykonawca może jednak powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcom. Wymagane jest, aby dysponowali oni nowoczesnym taborem o różnej pojemności, co daje możliwość bardziej ekonomicznego wykorzystania pojazdów w zależności od wielkości strumienia przepływu pasażerów. Co ważne, autobusy będą musiały być także dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.