Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na prace przygotowawcze dla budowy nowego przebiegu trzech odcinków drogi krajowej nr 9 (DK9).
Nowy odcinek tej drogi będzie miał 60 km długości. Połączy S74 w okolicy Tarnobrzegu z węzłem Rzeszów Zachód na autostradzie A4. GDDKiA ogłosiła przetarg na prace przygotowawcze dla budowy nowego przebiegu DK9. Nowe odcinki uzupełnią przygotowywane już obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej.
Przetarg obejmuje wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Prace podzielono na trzy części dotyczące odcinków:
- od obwodnicy Nowej Dęby do drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim (ok. 19 km długości)
- drogi łączącej obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej w ciągu DK9 (odc. Komorów – Cmolas, ok. 11 km długości)
- drogi łączącej obwodnicę Kolbuszowej w ciągu DK9 z autostradą A4 węzeł Rzeszów Zachód (odc. Widełka – A4 Rzeszów Zachód, ok. 14 km długości)
Zakres trzech inwestycji przewiduje budowę drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach wraz z budową obiektów inżynierskich, skrzyżowań jednopoziomowych lub węzłów (zostanie to doprecyzowane podczas prowadzenia prac projektowych związanych z inwestycją). Planowana jest także budowa nowych dróg, przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej oraz budowa dróg dojazdowych dla zapewnienia połączeń lokalnych. Zakres prac obejmuje również budowa urządzeń ochrony środowiska.
Po wyłonieniu wykonawców, rozpoczną się prace projektowe zmierzające do wyznaczenia korytarza nowego przebiegu drogi od połączenia z trasą ekspresową S74 do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 oraz przygotowania dokumentów do uzyskania decyzji DŚU.
Obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej
Elementem uzupełniającym ten projekt i zapewniającym ciągłość przebiegu, są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km długości.
Prace projektowe dotyczące obwodnic Kolbuszowej i Nowej Dęby w ciągu DK9 już trwają. Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy Kolbuszowej w systemie projektuj i buduj GDDKiA planuje w maju 2025 roku, a zakończenie robót we wrześniu 2029 roku. Natomiast ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy Nowej Dęby w systemie projektuj i buduj planowane jest w sierpniu 2025 roku, a zakończenie robót w grudniu 2029 roku.
Natężenie ruchu na DK9
GDDKiA informuje, że DK9 ma istotny charakter, ponieważ stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ – południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, w głównej mierze tranzytowego, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych.
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 465 a 11 795 pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 8 463 a 12 074 pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ autostrady A4 wynosił od 13 757 do 33 822 pojazdów na dobę.
Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne jak i indywidualne. Istniejące zagospodarowanie wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu DK9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów – Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów.