Sztuczna inteligencja przeanalizuje to, co dzieje się na gdańskich buspasach i w zatokach autobusowych. Urzędnicy nawiązali współpracę z amerykańską firmą Hayden AI, która zbiera takie dane dzięki kamerze umieszczonej na autobusie.
Jedna z nich trafi do pojazdu o numerze 2670, obsługującego linie 112 z Przegaliny i 186 z Górek Wschodnich przez Podwale Przedmiejskie, gdzie działa najdłuższy w mieście pas dla komunikacji miejskiej, taksówek, motocyklistów i służb ratunkowych.
Pilotaż potrwa osiem tygodni. Wyniki nie będą zawierały danych kierowców. – Na koniec pilotażu dostaniemy raport podsumowujący, wskazujący przyczyny zajętości buspasów oraz zatok przystankowych i wpływ na punktualność autobusu. Mamy wyłączne prawa do tych wyników. Nic nas to nie kosztuje – mówi Dagmara Szajda z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Gdańsk badał już we własnym zakresie to, co dzieje się na buspasach. W 2011 roku kamera była umieszczona na pierwszym działającym w mieście pasie przy Podwalu Przedmiejskim. System w ciągu godziny rejestrował wtedy kilkadziesiąt wykroczeń.