Złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej dla kieleckiego odcinka S74 oraz rozstrzygnięcie przetargu na realizację fragmentu od Cedzyny do Łagowa – to najważniejsze plany na ten kwartał, dotyczące budowy drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim.
Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że prace przewidziane na bieżący rok w regionie to przede wszystkim kontynuacja projektowania, ale też budów rozpoczętych w roku minionym.
– W ubiegłym roku podpisaliśmy umowy na realizację trzech odcinków trasy o łącznej długości około 52 km. Wartość umów to około 2,3 miliarda zł. W tym kwartale planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla kieleckiego 5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S74 – mówi.
W planach na 1 kwartał tego roku jest także wyłonienie oferty w przetargu na realizację drogi od Cedzyny do Łagowa. To najdłuższy, bo aż 30-kilometrowy odcinek, który będzie realizowany w regionie.
– W I połowie 2023 złożyliśmy wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka od Mniowa do Kielc, co oznacza, że już niebawem tę decyzję możemy uzyskać, a to pozwoli rozpocząć roboty budowlane prawdopodobnie w II kwartale tego roku – zaznacza.
– Dobiega już końca opracowanie dokumentacji projektowej 5-kilometrowego odcinka S74 Kielce Zachód – Kielce. W I kwartale 2024 roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID, a po jej uzyskaniu rozpoczęcie robót budowlanych, co mogłoby nastąpić najwcześniej w drugiej połowie roku. Złożenie wniosku o ZRID będzie możliwe po uzyskaniu przez wykonawcę wszystkich wymaganych uzgodnień, m.in. w zakresie przebudowy mediów. Równolegle prowadzone są pomiary geodezyjne i geologiczne do celów projektowych – dodaje.
Pod koniec roku planowane jest z kolei zakończenie prac na odcinku obwodnicy Opatowa oraz łączniku północnym do obwodnicy. Ich łączna wartość to ok. 461 mln zł.
W drugiej połowie 2024 roku GDDKiA planuje złożenie wniosku o ZRID dla odcinka S74 od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa. To najdłuższy obecnie realizowany odcinek S74 i do tej pory najdroższa realizowana inwestycja nie tylko drogowa w województwie (jej wartość to ok. 1 mld zł). Nową drogą pojedziemy w II połowie 2027 roku.
Jeśli chodzi o odcinek od Łagowa do obwodnicy Opatowa o długości ok. 18,3 km – w tym roku kontynuowane są prace nad dokumentacją. W drugiej połowie 2024 roku planowane jest złożenie wniosku o ZRID, a od 2025 roku – roboty budowlane.