Mieszkańcy ulicy Biesak w Kielcach domagają się poprawy jakości ulicy i drogi dojazdowej, do ulicy Krakowskiej. Drogą, ze względu na jej fatalną jakość, trudno się jeździ, a po opadach jest to prawie niemożliwe. Jest szansa na remont nawierzchni, ale zarządca terenu – PKP Polskie Linie Kolejowe SA – muszą w tej sprawie współpracować z miastem. O tym kiedy ludzie doczekają się dobrego dojazdu rozmawialiśmy w programie Interwencja.
Biesak to przedłużenie ulicy Pakosz. To ulica znajdująca się na obrzeżach miasta, w południowej części Kielc. Jest to ulica ślepa, jej fragment jest przyzwoitej jakości, natomiast druga części jest w opłakanym stanie. To droga podrzędna, jednak stanowi dojazd do wielu domów. Trakt ten jest wykorzystywany także przez kierowców, którzy skracają sobie tędy drogę i omijają korki na ulicy Krakowskiej. W czasie rozgrywania meczów piłki ręcznej wiele osób dojeżdża tędy do Hali Legionów. Dojazd od ulicy Krakowskiej bardzo skraca przejazd betonowym przepustem pod torami. Tylko, że zarówno podróż drogą dojazdową do przepustu, jak i jego pokonanie stanowi ogromne wyzwanie. Droga jest w opłakanym stanie, przypomina krajobraz księżycowy, a pod torami gromadzi się woda. Po opadach ludzie nie mogą tamtędy chodzić, wiele osób decyduje się na ryzykowne przejście przez tory.
Mieszkańcy ulicy Biesak mówią, że ich batalia o poprawę stanu nawierzchni trwa kilkadziesiąt lat. Kolejne samorządy obiecywały zajecie się tą sprawą, ale zawsze w mieście były rzeczy pilniejsze.
Obecne władze miasta obiecały, że ten łącznik wyremontują, jednak istotną przeszkodą jest fakt, że ten fragment jest własnością PKP. Nie można więc wykonywać żadnych prac. Jak poinformował Jarosław Skrzydło, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach, w tej chwili drogowcy nie mogą robić nawet drobnych doraźnych napraw na nie swoim terenie.
Marcin Januchta, rzecznik prezydenta Kielc powiedział, że prace modernizacyjne rozpoczną się dopiero wtedy, gdy teren ten zostanie przejęty przez miasto. Wymiana korespondencji z PKP PLK SA toczy się od listopada 2021 roku. Wynika z niej, że kolej planuje w tym miejscu inwestycję. Dopóki jednak projekt nie zostanie przez kolej przygotowany, a to jest poprzedzone wydaniem przez wojewodę świętokrzyskiego decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego, to PKP nie wykona żadnych czynności zmierzających do wygrodzenia tego terenu. Miasto nie ma na to żadnego wpływu, musi czekać na podjęcie kolejnych decyzji administracyjnych.
Potwierdza to oświadczenie kolei, które publikujemy w całości (na końcu materiału).
Marcin Januchta poinformował też, że zanim powstanie nowa nawierzchnia konieczne jest wykonanie instalacji odwadniających. Ulica Biesak została zgłoszona do programu Feniks, z którego miasto planuje pozyskać pieniądze. Odpowiedź, czy inwestycja zostanie do niego zakwalifikowana powinna zapaść w pierwszym kwartale 2024 i to otworzyłoby drogę do modernizacji tej dzielnicy.
Obecni podczas programu kieleccy radni: Anna Myślińska, Marianna Noworycka-Gniatkowska, Joanna Winiarska i Arkadiusz Ślipikowski zapewniali, że problemy mieszkańców tej dzielnicy są im znane. Powiedzieli, że liczyli na to, iż obiecywany przez prezydenta Bogdana Wentę program „Peryferia” mający pomóc w rozwoju obrzeży miasta zostanie zrealizowany. Niestety skończyło się na deklaracjach.
Mieszkańcy ulicy Biesak tracą cierpliwość, bo sądzą, że na nową ulicę, która nie będzie zalewana przez wodę, będzie miała przyzwoitą nawierzchnię i chodniki, będą musieli poczekać jeszcze kilka lat.
OŚWIADCZENIE PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do realizacji dużej inwestycji modernizacji linii kolejowej numer 8 na odcinku świętokrzyskim. W tym celu konieczne są do uzyskania właściwe zgody administracyjne.
W grudniu zeszłego roku PLK SA. wystąpiły do Wojewody Świętokrzyskiego z dodatkowym wnioskiem o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego dla działki 682/7 – będącej w zainteresowaniu przejęcia jej w części przez miasto w celu inwestycji drogowej
Wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego dla działki 682/7 został przedłożony w taki sposób, aby była możliwość przekazania miastu fragmentu koniecznego do przeprowadzenia prac drogowych na wysokości przepustu na linii kolejowej między ulicami Krakowską a Biesak.
Spółka PLK SA planuje pozyskanie ww. decyzji do końca I kwartału 2024r.
Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.