W Polsce na koniec ubiegłego roku było zarejestrowanych ponad 57 tysięcy samochodów osobowych i użytkowych całkowicie elektrycznych. To wzrost od początku roku o 23 651 sztuk, czyli o 52 proc. – wynika z opublikowanego raportu Licznik Elektromobilności.
Według ekspertów z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), którzy przygotowali raport Licznik Elektromobilności, po polskich drogach pod koniec grudnia 2023 roku jeździło 98 348 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, 51 211 samochodów w pełni elektrycznych osobowych (BEV – battery electric vehicles), 47 137 hybryd typu plug-in, 5 880 samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym.
W Kielcach, jak informowaliśmy, przybywa pojazdów elektrycznych. Tylko w ubiegłym roku w wydziale komunikacji kieleckiego ratusza zarejestrowano 556 samochodów. Rok wcześniej odnotowano 344 o napędzie elektrycznym. Tymczasem w całym mieście kierowcy nadal mają do dyspozycji jedynie 13 stacji ładowania. Sytuacja ma się jednak poprawić w tym roku.
Z raportu wynika, że w Polsce stale rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia 2023 roku składała się z 19 526 sztuk, jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która wzrosła do 679 637 sztuk, wzrósł także park autobusów elektrycznych – do 1179 sztuk.
Rekordowy rok
Jak wskazano w raporcie, równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec ubiegłego roku w Polsce funkcjonowało 5933 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. 26 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 74 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
– Łączna liczba nowo uruchomionych ogólnodostępnych punktów ładowania w 2023 roku wyniosła 1513. To historyczny rekord i wzrost o 15 proc. względem 2022 roku. Branża liczyła jednak na znacznie lepszy wynik – powiedział cytowany w komunikacie dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.
Podkreślił, że w 2024 roku kluczowe jest możliwe szybkie wdrożenie przez administrację centralną postulatów legislacyjnych, które PSPA wraz z ponad 250 partnerami przygotowało w ramach „Białej Księgi Nowej Mobilności”. Opracowanie zawiera ponad 30 konkretnych propozycji zmian regulacyjnych i systemowych w obszarach infrastruktury ogólnodostępnej, infrastruktury budynkowej i badań technicznych stacji ładowania.
– Istotne jest zwłaszcza zdecydowane usprawnienie procedur przyłączeniowych. W przeciwnym razie Polska nie ma szans na wypełnienie celów nowego, unijnego rozporządzenia AFIR, którego przepisy będą stosowane już od kwietnia tego roku – dodał Maciej Mazur.