Prawdopodobnie w tym roku wydana zostanie decyzja środowiskowa dotycząca budowy odcinka drogi ekspresowej S74, łączącego województwa świętokrzyskie i podkarpackie. Nie oznacza to jednak, że budowa rozpocznie się w 2024 roku.
Budowa trasy S74 na granicy województw ma zostać podzielona na trzy odcinki: Opatów – Sandomierz (25 km), Sandomierz – Stalowa Wola (30 km), Stalowa Wola – Nisko (16 km).
Joanna Rarus, rzecznik prasowy rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, informuje, że wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dotyczącej budowy drogi ekspresowej S74 między Opatowem i Niskiem został złożony jesienią 2022 roku.
– Rozpatrywane są trzy warianty przebiegu trasy ekspresowej pomiędzy Opatowem i Niskiem, w tym jeden wskazany przez GDDKiA jako najkorzystniejszy – mówi Joanna Rarus. – Warianty przebiegu trasy S74 zostały przygotowane na podstawie analizy opartej o kryteria środowiskowe, społeczne, ekonomiczne i techniczne. Preferowany przez nas wariant ma ok. 73 km długości – mówi.
Rzecznik prasowy rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dodaje, że decyzja środowiskowa ma zostać wydana w 2024 roku.
– Dokument ten rozstrzygnie o przebiegu przyszłej drogi ekspresowej S74. Po otrzymaniu decyzji środowiskowej będzie można rozpocząć kolejny etap przygotowań do budowy, między innymi przystąpić do opracowania koncepcji programowej – dodaje Joanna Rarus.
S74 przez 11 gmin świętokrzyskich i podkarpackich
Wybór preferowanego wariantu przebiegu drogi S74 powstał na podstawie wniosków wypracowanych podczas konsultacji z mieszkańcami i samorządami gmin, przez które przebiegać będzie trasa S74. Wybrany wariant został nazwany „wariantem społecznym”.
Trasa S74 łącząca województwa świętokrzyskie i podkarpackie ma przebiegać przez teren 11 gmin – cztery w Świętokrzyskiem (Opatów, Lipnik, Obrazów i Sandomierz), a na Podkarpaciu przez siedem gmin (Tarnobrzeg, Gorzyce, Stalowa Wola, Zaleszany, Radomyśl nad Sanem, Pysznica i Nisko).
Droga ma być gotowa, zgodnie z Rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych, do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku). Koszt budowy odcinka drogi ekspresowej S74 Opatów – Nisko szacowany jest na prawie 3,5 mld zł.
S74 z Kielc w kierunku Łodzi
Jak informowaliśmy, mimo zimy trwa budowa obwodnicy Opatowa. Będzie ona stanowiła odcinek planowanej drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Budowana trasa w większości przebiega po nowym śladzie odcinka dwujezdniowej drogi krajowej nr 9 o długości ok. 5 km oraz odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 6,5 km. Dzięki nowej drodze o długości trzech kilometrów jadąc z Kielc do Lublina kierowcy nie będą musieli wjeżdżać do Opatowa.
Prawdopodobnie w drugim kwartale tego roku rozpocznie się natomiast budowa drogi ekspresowej S74 na odcinku od Mniowa do Kielc. Ponad 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S74 realizowany jest w systemie projektuj i buduj.
Z kolei umowa na budowę odcinka drogi ekspresowej S74 od granicy województwa świętokrzyskiego do Mniowa została podpisana we wrześniu. To najdroższa inwestycja drogowa w województwie świętokrzyskim w historii. Jej koszt to 1 mld zł.