Stała temperatura, wilgotność, a przede wszystkim wyjątkowa czystość. W takich warunkach powinny być utrzymywane pomieszczenia badawcze Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar.
Piotr Ziółkowski, dyrektor generalny GUM mówi, że obecnie trwają szkolenia pracowników technicznych, aby wiedzieli jakich procedur muszą przestrzegać.
– Przejęcie każdego z budynków wiąże się z przeszkoleniem personelu, który będzie odpowiadał za utrzymanie obiektów. W różnych laboratoriach muszą być utrzymywane inne parametry, w związku z tym w niektórych budynkach szkolenia potrwają dwa tygodnie – tłumaczy dyrektor.
Piotr Ziółkowski dodaje, że uzyskanie i utrzymanie odpowiednich warunków w laboratoriach jest ważne nie tylko dla wyników badań, ale też dla używanej aparatury pomiarowej.
– Sprzęt wymaga często, aby pomieszczenia zostały przygotowane w sposób bardzo dokładny, czyli muszą być bardzo czyste, również powietrze musi być oczyszczane, trzeba też zapewniać odpowiednie warunki temperaturowe. Gdybyśmy nie spełnili tych wymagań, aparatura metrologiczna mogłaby ulec uszkodzeniu – wyjaśnia dyrektor.
Po szkoleniu pracowników odbędą się pierwsze testowa badania i testy sprzętu metrologicznego. Termin testów uzależniony jest też od usunięcia usterek przez firmę Anna-Bud, głównego wykonawcę budowy. Piotr Ziółkowski tłumaczy, że usterki nie są duże, zwykle chodzi o zadrapania, czy uszkodzenia elementów typu gniazdka elektryczne i usuwanie ich nie powinno trwać długo.