Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła najlepszą ofertę w przetargu na realizację kolejnego odcinka drogi S74 w regionie. Chodzi o fragment od Cedzyny do Łagowa. Najkorzystniejszą ofertę na realizację około 30-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej złożyła firma Mota-Engil Central Europe. Wartość oferty to ok. 1,1 mld zł.
Jak informuje Małgorzata Pawelec-Buras z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach, warunkiem podpisania umowy z wykonawcą, będzie m.in. brak odwołań od rozstrzygnięcia i pozytywny wynik kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
– To już drugi wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na realizację tego odcinka ekspresowej 74 w regionie. W październiku wybraliśmy wykonawcę inwestycji po raz pierwszy, ale do KIO wpłynęły dwa odwołania co do rozstrzygnięcia – podkreśla
Małgorzata Pawelec-Buras dodaje, że odcinek między Cedzyną a Łagowem to najdłuższy fragment S74 w województwie świętokrzyskim, a jednocześnie najdroższa inwestycja w historii regionu.
– Dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 30 km biec będzie głównie po nowym śladzie na północ od istniejącej DK74, na terenie powiatu kieleckiego, tworząc obwodnicę Łagowa. W ramach inwestycji zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów), a także obwodu utrzymania drogi w Woli Jachowej oraz dwóch miejsc obsługi podróżnych w Górnie. Zaprojektowanych i wybudowanych zostanie 16 wiaduktów i 13 mostów. Przewidziano przejście dla zwierząt typu zielony most i ponad trzydzieści przepustów pełniących funkcje ekologiczne – podkreśla.
Pięć odcinków S74 w województwie świętokrzyskim
Aktualnie trwa realizacja pięciu odcinków S74 w województwie świętokrzyskim o łącznej długości ok. 74 km. W styczniu 2023 roku złożono wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód (ok. 16,4 km). Jej uzyskanie pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych w drugim kwartale 2024 roku.
Również w 2023 roku podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 5-kilometrowego odcinka węzeł Kielce Zachód – Kielce.
– W I kwartale br. planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji ZRID. Dobiega końca opracowanie dokumentacji projektowej – poinformowała Pawelec-Buras.
Oprócz tego w marcu 2023 roku rozpoczęła się budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 (ok. 5 km) i S74 (ok. 6,5 km). Zakończenie inwestycji planowane jest pod koniec 2024 roku.
Natomiast we wrześniu 2023 roku podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka S74 od granicy województw łódzkiego/świętokrzyskiego do Mniowa. To najdłuższy już realizowany odcinek S74 (ok. 27,5 km).
Z kolei w październiku 2023 roku podpisana została umowa na realizację S74 od Łagowa do Opatowa (ok.18 km). Roboty budowlane na obu odcinkach planowane są od 2025 roku.