Dobra wiadomość dotycząca budowy najdłuższego odcinka trasy ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że żadna z firm uczestniczących w przetargu dotyczącym budowy fragmentu Cedzyna – Łagów nie złożyła odwołania.
– Odwołania dotyczące wyboru oferty mogły wpływać do wczoraj. Tak się nie stało – informuje Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach.
Kolejnym krokiem przed podpisaniem umowy z wykonawcą jest między innymi kontrola obligatoryjnie prowadzona przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jej pozytywny wynik to warunek podpisania kontraktu.
Małgorzata Pawelec-Buras zaznacza, że nie jest znany termin, w którym prezes Urzędu Zamówień Publicznych zakończy kontrolę postępowania przetargowego. Dodaje, że podpisanie umowy z wykonawcą nastąpi po zakończeniu tej procedury oraz złożeniu przez firmę Mota-Engil Central Europe dokumentów gwarancji należytego wykonania.
Warta ponad miliard złotych inwestycja ma być realizowana w systemie projektuj i buduj. Droga ma być gotowa w ciągu 39 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych, od podpisania umowy z wykonawcą.
Rekordowy odcinek S74
Trasa S74 z Cedzyny do Łagowa będzie najdłuższym i najdroższym odcinkiem, jaki będzie budowany w województwie świętokrzyskim.
Dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 30 km w większości przebiegała będzie po nowym śladzie na północ od istniejącej trasy krajowej nr 74 tworząc jednocześnie obwodnicę Łagowa. W ramach inwestycji zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów), obwodu utrzymania drogi w Woli Jachowej oraz dwóch miejsc obsługi podróżnych w Górnie. Wybudowanych zostanie również między innymi 16 wiaduktów i 13 mostów oraz przejście dla zwierząt, tzw. zielony most.
S74 w województwie świętokrzyskim
GDDKiA informuje, że aktualnie trwa realizacja pięciu odcinków S74 w województwie świętokrzyskim o łącznej długości ok. 74 km. W styczniu 2023 roku złożony został wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód (ok.16,4 km). Uzyskanie tego dokumentu pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych w drugim kwartale 2024 roku.
Również w ubiegłym roku GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 5-kilometrowego odcinka węzeł Kielce Zachód – Kielce. W pierwszym kwartale 2024 roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID, a jednocześnie opracowywana jest dokumentacja projektowa.
W marcu 2023 roku rozpoczęła się natomiast budowa obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 9 (ok. 5 km) i trasy S74 (ok. 6,5 km). Zakończenie inwestycji planowane jest pod koniec 2024 roku.
Z kolei we wrześniu 2023 roku podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka S74 od granicy województw łódzkiego/świętokrzyskiego do Mniowa (ok. 27,5 km), a w październiku podpisana została umowa na realizację S74 Łagów – Opatów (ok.18 km). Budowa tych odcinków ma rozpocząć się w 2025 roku.