Niektórzy klienci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, którzy pobierają świadczenie 800 plus, otrzymują maile z prośbą o uzupełnienie lub poprawienie swoich danych. Jeśli tego nie zrobią to kwota świadczenia nie zostanie podniesiona z 500 na 800 zł.
W mailu podany jest link, w którego należy wejść, by przekazać poprawne informacje, bądź uzupełnić swoje dane.
Uwaga! Tych wiadomości nie wysyła ZUS i są one fałszywe.
Jak informuje Paweł Szkalej rzecznik świętokrzyskiego oddziału ZUS po pierwsze – zmiana świadczenia z 500 plus na 800 plus jest automatyczna. ZUS sam podnosi wysokość świadczenia i nie jest do tego wymagany dodatkowy wniosek. Pobierający pieniądze nie są też proszeni o podejmowanie jakichkolwiek działań w tym zakresie. Po drugie – gdyby zaszła potrzeba wezwania klienta w sprawie 800+, to ZUS może wysłać mail i sms, ale z informacją, że na portalu PUE ZUS czeka na klienta wezwanie do wyjaśnienia. Taka wiadomość nie zawiera żadnego linka, w który należy kliknąć.
Paweł Szkalej dodaje, że ZUS może zwrócić się do klienta o uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, na przykład zmiany konta bankowego, na które wypłacane jest świadczenie. Zmian można dokonać wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem portalu PUE ZUS, aplikacji mobilnej mZUS, portalu Empa@tia lub bankowości elektronicznej.
Linki zawarte w fałszywych mailach rzekomo od ZUS są niebezpieczne. Mogą zawierać złośliwe oprogramowanie, które użytkownik po kliknięciu może nieświadomie zainstalować na swoim komputerze lub telefonie To może prowadzić np. do kradzieży danych, wyłudzenia haseł, numerów kont bankowych przekierowania do fałszywych sklepów internetowych i serwisów społecznościowych.