Więcej pasażerów, krótsze czekanie na autobus, likwidacja dublujących się linii i utworzenie wspólnego węzła przesiadkowego dla komunikacji podmiejskiej i dalekobieżnej na dworcu autobusowym – te zmiany pozytywnie ocenili radni komisji rewizyjnej kieleckiej rady miasta.
Remarszrutyzacja, czyli zaplanowanie i stworzenie nowej siatki połączeń, rozpoczęła się wiosną 2019 roku i przebiegała w kilku etapach.
Piotr Kisiel, przewodniczący komisji oraz radny z klubu PiS wskazuje, że mimo wielu zmian i modyfikacji tras miejskich autobusów kielczanie przyzwyczaili się i zaakceptowali nowe rozkłady jazdy.
– Bez wątpienia miały na to wpływ różne działania jakie podjął Zarząd Transportu Miejskiego. Były to m.in. akcja informacyjna oraz to, że np. w miejsce zlikwidowanej linii zwiększono częstotliwość przejazdów innej. Z informacji jakie przekazała nam dyrektor ZTM wynika, że Kielce są podawane za wzór, jak przeprowadzać tego typu proces – mówi.
Podkreśla, że opierając się wyłącznie na danych przedstawionych przez ZTM wynika, że transport publiczny jest coraz chętniej wybierany przez kielczan.
– Nie licząc oczywiście lat pandemii koronawirusa wychodzi na to, że naszym mieście komunikacja miejska cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Oczywiście nie brakuje krytycznych uwag. Jednak ZTM stara się wprowadzać kolejne zmiany, by sprostać oczekiwaniom pasażerów. Istotnym wyzwaniem jest modernizacja taboru autobusowego, który z każdym rokiem powinien być wymieniany na nowy – podkreśla radny Kisiel.
Zgodnie z zapowiedziami ZTM-u, kolejne zmiany w kursowaniu autobusów będą wprowadzane w związku z planowanymi remontami i przebudową dróg na terenie miasta.
Przypomnijmy, że przed pandemią koronawirusa w 2019 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji przewiozło 36 milionów pasażerów. W 2022 roku ich liczba wynosiła 34 mln. Z kolei na koniec 2023 roku było to już niemal 40 mln pasażerów. W roku 2023 autobusy komunikacji publicznej wykonały ponad 12 mln km. Dla porównania w latach 2018-2019 rocznie było to około 13 mln km.
Z Dworca Autobusowego w Kielcach przy ulicy Czarnowskiej odjeżdża 52 przewoźników, którzy obsługują 97 linii, dziennie odprawianych jest ponad 600 kursów prywatnych przewoźników oraz 270 odjazdów autobusów komunikacji miejskiej.