Zgodę na realizację inwestycji drogowej – budowę obwodnicy Pradeł w ciągu drogi krajowej nr 78 uzyskał katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Będzie to przedłużenie obwodnicy Kroczyc, na którą trwa już przetarg realizacyjny. Budowę zaplanowano na lata 2024-2026.
Obwodnice kolejno: Kroczyc, Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów będą kontynuacją powstającej już obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. Poprowadzone będą po nowym śladzie, wytyczonym na niezurbanizowanym terenie, na którym głównie znajdują się pola uprawne – jako droga główna ruchu przyspieszonego o przekroju jednojezdniowym, złożonym z dwóch pasów ruchu
U uzyskaniu tzw. decyzji ZRID na obwodnicę Pradeł o długości ok. 2,4 km poinformował we wtorek rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Prusak.
– Uzyskanie tej decyzji ZRID przybliża nas do rozpoczęcia budowy trasy w systemie tradycyjnym. Po podpisaniu przez ministra infrastruktury aneksu do Programu Inwestycji będziemy mogli ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy, co powinno stać się na początku drugiego kwartału bieżącego roku – zasygnalizował Prusak.
Wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla budowy obwodnic: Kroczyc, Pradeł, oraz Szczekocin i Goleniów katowicki oddział zamówił w listopadzie 2020 r. Są to trzy sąsiadujące ze sobą inwestycje o łącznej długości prawie 25 km zapisane w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Na przygotowanie projektów wszystkich tych obwodnic – wraz z pozyskaniem zgód – przewidziano terminy od 21 do 24 miesięcy.
– Obwodnica Pradeł będzie kolejnym elementem układanki tworzącej blisko 50 km nowego przebiegu DK78 pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami. Stanowić będzie kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia, której pierwszy etap jest w realizacji, a dla drugiego etapu szukamy wykonawcy oraz obwodnicy Kroczyc, której będzie przedłużeniem – przypomniał Prusak.
– W procedowaniu jest też wniosek o decyzję ZRID dla obwodnicy Szczekocin i Goleniów. Projektanci pracują również nad dokumentacją dla rozbudowy odcinka Pradła – Irządze. W efekcie tych wszystkich działań do 2027 roku przebudujemy lub wybudujemy w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa – dodał rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Budowa wszystkich tych obwodnic i przebudowa jednego odcinka wynika z konieczności dostosowania całego ciągu drogi krajowej nr 78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Wraz z jezdnią główną powstanie oświetlenie, oznakowanie, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie, a także urządzenia ochrony środowiska m.in. przeciwhałasowe i zbiorniki retencyjne.
W województwie śląskim w programie 100 obwodnic mają powstać też obwodnice: Herbów Nowych i Blachowni (11 km w ciągu DK46) oraz Świerklańca i Nakła Śląskiego (12 km w ciągu DK78). GDDKiA zakłada obecnie złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla obwodnicy Blachowni i Herb do końca drugiego kwartału 2024 roku. Ogłoszenie przetargu zaplanowano w trzecim kwartale 2025 roku, a jej realizację w latach 2026-2029.
Na liście inwestycji priorytetowych rządowego Programu budowy 100 obwodnic przed ubiegłorocznymi wyborami parlamentarnymi umieszczono też zachodnią obwodnicę Raciborza.