Lokomotywa LS 40 została ustawiona obok ronda przy ulicy 1 Maja w Skarżysku-Kamiennej. To nawiązanie do kolejowych tradycji miasta.
Mateusz Bolechowski z firmy Wtórpol, która przekazała obiekt podkreśla, że lokomotywa pracowała przez lata na bocznicy kolejowej.
– Wyprodukowano ją w 1959 roku w Chrzanowie, w fabryce noszącej wówczas imię Feliksa Dzierżyńskiego. Służyła do transportowania kontenerów z bocznicy kolejowej. Obecnie zmieniły się technologie wykorzystywane do pracy, więc lokomotywa od 12 lat jest nieużywana. To najmniejsza lokomotywa, jaka była produkowana, ma tylko 6 metrów długości. Została oczyszczona i odmalowana, a dodatkowo wciąż jest sprawna – opowiada. Lokomotywa jest ustawiona na specjalnych podkładach kolejowych z torami.
Ustawiono ją przy nowym rondzie, które powstało kilka miesięcy temu. Mieści się ono przy wjeździe do tunelu pod torami kolejowymi. Lokomotywa będzie dopełnieniem remontu – mówi starosta skarżyski Artur Berus.
– Przy dworcu PKP stoi już duża lokomotywa, tzw. „Petucha”, czyli parowóz Pt-47. Mała lokomotywa przy drugim wejściu do tunelu, od strony Dolnej Kamiennej, wpisze się w charakter tego miejsca – mówi starosta.
Fablok LS 40 to manewrowa lokomotywa spalinowa, produkowana w Fabryce Lokomotyw imienia Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie w latach 1952 – 1961. Była najmniejszą normalnotorową lokomotywą produkowaną w Polsce. Do końca produkcji w 1961 roku chrzanowska fabryka wyprodukowała łącznie 581 sztuk LS 40. Lokomotywy modelu LS 40 nie znalazły szerszego zastosowania w PKP ze względu na niewielkie osiągi (zasięg: ok. 60 km, maksymalna prędkość: 11 km/h), jednakże były szeroko używane do obsługi bocznic zakładów przemysłowych jako małe, ekonomiczne i lekkie lokomotywy mogące przetransportować niezbyt duże ładunki. W takiej roli można było je często spotkać do lat 90. XX wieku. Taką przeszłość ma także model, który stanie przy wyjściu z tunelu w Skarżysku.