Bezpieczeństwo pasażerów i kierowców, a także autonomiczne pojazdy, które kierowców nie potrzebują – będą tematami rozpoczynającej się w środę (24 kwietnia) w Sandomierzu międzynarodowej konferencji naukowej.
Profesor Rafał Jurecki, przewodniczący komitetu organizacyjnego z Wydziału Mechatroniki i Budowy Maszyn Politechniki Świętokrzyskiej podkreśla, że tematyka wystąpień przygotowanych przez naukowców z Polski, Czech, Niemiec i Słowacji jest bardzo aktualna.
– Zajmujemy się zagadnieniami, które bezpośrednio wpływają na ludzi i ich życie. Oprócz samego klasycznego bezpieczeństwa, rozbudowy różnego rodzaju urządzeń wspomagających kierowcę, po zagrożenia związane z pojazdami hybrydowymi i elektrycznymi. Te wszystkie zagadnienia będziemy omawiać – zapowiada profesor Rafał Jurecki.
Podczas konferencji „Automotive Safety 2024” będzie można poznać pojazd autonomiczny, który testuje Sieć Badawcza Łukasiewicz Przemysłowy Instytut Motoryzacji. Jak mówi Witold Luty, dyrektor tej jednostki, pojazd jeździł już po drogach naszego kraju.
– W ubiegłym roku jesienią testowaliśmy pewne algorytmy pojazdu na drogach publicznych. Są to najczęściej algorytmy oddzielone od siebie, ale tworzące w sumie cały układ umożliwiający samodzielną jazdę. Są to między innymi: algorytm utrzymujący pas ruchu, algorytm zarządzający przyspieszaniem, hamowaniem, wyprzedzaniem czy omijaniem przeszkód – wymienia Witold Luty.
Będzie to już XIV edycja konferencji poświęconej bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Pierwsza edycja odbyła się w 1998 roku. Naukowe prelekcje i debaty potrwają trzy dni.