Do końca 2028 roku PKP PLK zmodernizuje kolejny odcinek linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin. W ramach projektu przebudowane zostaną również istniejące stacje i przystanki, a dzięki nowym torom i systemom sterowania ruchem pociągów zwiększą się możliwości kolei w województwie świętokrzyskim. Wartość inwestycji to ponad 800 mln zł.
PKP ogłosiły już przetarg. Wykonawca będzie miał 36 miesięcy na kompleksową modernizację linii kolejowej pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną, a Tumlinem. – Kluczową częścią inwestycji będzie poprawienie dostępu do kolei poprzez modernizację istniejących stacji i przystanków. Nowoczesne perony powstaną na stacjach w Suchedniowie, Łącznej i Zagnańsku oraz na przystankach w Skarżysku Zachodnim, Suchedniowie Północnym i Berezowie. Ułatwiony zostanie również dostęp do pociągów osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. W Zagnańsku i Suchedniowie wybudowane zostaną nowe przejścia podziemne wyposażone w windy, a w Łącznej powstanie nowa kładka dla pieszych – wyjaśnia Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK.
Projekt przewiduje wymianę przeszło 62 km torów, wymianę sieci trakcyjnej i instalację nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
– Zwiększymy bezpieczeństwo na 15 przejazdach kolejowo-drogowych, a przejazd przy stacji w Suchedniowie zostanie zastąpiony wiaduktem drogowym. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się tym fragmentem linii kolejowej nr 8 z prędkością 120 km/h, a pociągi towarowe z prędkością 100 km/h. Dzięki budowie dodatkowych torów stacyjnych w Zagnańsku, Suchedniowie i Łącznej zwiększą się możliwości w prowadzeniu ruchu pociągów – dodaje.
W czerwcu PKP PLK podpisały umowę na modernizację innego fragmentu linii kolejowej nr 8, na odcinku Kozłów – Sędziszów. Wykonawcy kończą przygotowania do rozpoczęcia prac budowlanych w terenie, które rozpoczną się w listopadzie.