Oddala się termin rozpoczęcia prac budowlanych na kieleckim odcinku S74. Wykonawca mówi o przyszłym roku, ale konkretny termin nie pada. Wszystko będzie zależeć o tego, kiedy zostanie wydany tzw. ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
ZRID wydaje wojewoda. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która jest wykonawcą inwestycji, wystąpiła o dokument w marcu tego roku. Angelina Kosiek, rzecznik wojewody informuje jednak, że do dalszego procedowania ZRID brakuje jednego ważnego dokumentu.
– Brakuje odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych. Czas na jego uzupełnienie mija 29 listopada tego roku. Jeśli dokumentacja zostanie uzupełniona, wtedy wysyłamy ją do RDOŚ, która zbada oddziaływanie inwestycji na środowisko – mówi. Zaznacza, że dopiero wtedy ZRID zostanie wydany, co na pewno nie stanie się do końca roku.
Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik GDDKiA w Kielcach przypomina, że kielecki odcinek S74 jest realizowany w systemie „projektuj-buduj”.
– Wykonawca inwestycji opracował projekt budowlany i na podstawie tej dokumentacji złożył w tym roku wniosek o wydanie decyzji ZRID. Uzyskanie tej decyzji umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych oraz wszczęcie procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogą. Zakładamy uzyskanie decyzji ZRID w przyszłym roku – mówi.
Zgodnie z kontraktem, wykonawca będzie miał 19 miesięcy (plus trzymiesięczne okresy zimowe) na realizację robót budowlanych. Trzeba zatem liczyć około dwóch lat od momentu wydania ZRID do powstania nowej drogi. Jako wstępny termin wykonania prac wskazywano lipiec 2026 roku, co dziś nie jest już realne.
Małgorzata Pawelec-Buras przypomina, że kielecki odcinek drogi ekspresowej S74 o długości około 5 km połączy węzeł Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 z węzłem Bocianek wybudowanym w ramach S74 Kielce – Cedzyna. Inwestycja ma odseparować ruch tranzytowy od lokalnego przez przeprowadzenie głównego ciągu trasy S74 w wykopie.
– W ramach prac powstaną m.in. dwa tunele drogowe. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu zarówno podróżujących tranzytem, jak i korzystających z połączeń typowo lokalnych w samych Kielcach. Znacznie zwiększy się też przepustowość istniejącego układu komunikacyjnego oraz płynność ruchu – informuje.
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową, a Warszawską. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego, a także wiaduktu w ciągu DK73 w obrębie węzła Bocianek. Wzdłuż nowego odcinka przewidziano obsługę ruchu pieszego i rowerowego.
Przejście przez Kielce to kluczowa inwestycja dla budowy S74. Droga w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, poprawiając także skomunikowanie z woj. lubelskim.