Przełom w sprawie otwarcia terenów inwestycyjnych na zachodzie Kielc. Władze miasta przedstawiły nową koncepcję rozbudowy układu komunikacyjnego na zachód od Malikowa. Projekt ma przyczynić się do udostępnienia w pierwszym etapie ponad 40 ha gruntu pod zabudowę mieszkaniową oraz nowe zakłady produkcyjne.
Mowa o obszarze między ul. Piekoszowską, drogą ekspresową S7, a ul. Malików i Wystawową.
Tomasz Zboch, dyrektor Biura Mobilności w kieleckim ratuszu informuje, że w ramach prowadzonych w ostatnich miesiącach prac przygotowano nową, trzecią koncepcję trasy określonej mianem Mailków-BIS. Przypomina że pierwsze koncepcje pojawiły się w 2016 roku. Jednak, zarówno ta przebiegająca w pobliżu os. Ślichowice lub tuż za linią zabudowy na zachód od ul. Malików nie były zadowalające. Nowa trasa ma być optymalna i jednocześnie najkrótsza.
– Chcemy wykorzystać istniejące pomysły, czyli przedłużenie ul. Szajnowicza-Iwanowa w kierunku zachodnim mniej więcej o 400 m. Następnie trasa ma przebiegać na północ w rejon istniejącego zakładu betoniarskiego i tam skręcając w prawo połączy się z ul. Malików. Przygotowanie tego wariantu jest pierwszym etapem zagospodarowania terenu na zachód od ul. Malików, co jest spójne z dalszym przedłużeniem ul. Szajnowicza-Iwanowa i jej połączeniem z ul. Piekoszowską – tłumaczy.
Rozbudowa układu komunikacyjnego w tej części miasta oprócz przedłużenia ul. Szajnowicza-Iwanowa zakłada także budowę nowego połączenia między ul. Piekoszowską, a ul. Malików w rejonie ul. Kolejarzy. Łącznie w ramach inwestycji powstanie 2 km nowych dróg.
– Plan przewiduje, że ul. Szajnowicza-Iwanowa ma przejść przez istniejący nasyp kolejowy i połączyć się z drogą na Niewachlowie II. Chcemy domknąć ten układ komunikacyjny aby nie był ślepy, a jednocześnie by gwarantował jak najbardziej dogodny sposób poruszania się na tym terenie – dodaje.
Plan władz miasta zakłada również przedłużenie ul. Skrajnej oraz Markowskiego. Łącznie w zachodniej części Kielc magistrat chce zagospodarować kilkadziesiąt hektarów gruntu
– Tym sposobem dokonamy stopniowego zagospodarowania tego terenu. W przedstawionej koncepcji jest to około 42 ha, podzielone na trzy części – 17,5 ha, 19,5 ha oraz 5 ha. W kolejnym etapie, w zależności od decyzji o rozbudowie poszczególnych odcinków dróg, będzie to 18 ha i kolejne 9 ha. To daje nam co najmniej 60 ha, a być może i niemal 70 ha w tej części miasta – wyjaśnia.
Prace nad koncepcją tzw. ul. Malików-BIS rozpoczęły się na wniosek klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości. Uchwała w tej kwestii została podjęta przez radę miasta podczas czerwcowej sesji. Marcin Stępniewski szef klubu PiS przypomina, że sprawa rozwoju układu komunikacyjnego w tej części miasta od wielu lat stała w miejscu.
– Jest to bardzo wstępny projekt. Jednak bardzo mnie to cieszy, ponieważ jest to szansa na otwarcie dziesiątek hektarów terenów inwestycyjnych, a także możliwość przynajmniej częściowego rozwiązania problemu natężenia ruchu na ul. Malików. Przedstawiciele władz miasta zadeklarowali, że w przyszłorocznym budżecie zostaną zabezpieczone pieniądze na sporządzenie dokumentacji technicznej dla tej drogi – komentuje.
Szacunkowy koszt inwestycji jest obecnie wyceniany na ponad 76 mln zł. Dodatkowo uwzględniona musi być także rozbudowa ul. Malików na odcinku od ul. Kolejarzy do ul. Kongresowej, co ma pochłonąć nawet 40 mln zł. Łącznie rozbudowa układu komunikacyjnego w zachodniej części Kielc ma kosztować około 130 mln zł.
Władze miasta informują, że obecnie prowadzone są rozmowy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej w kwestii możliwości finansowania otwarcia terenów inwestycyjnych m.in. poprzez zmiany w Krajowym Planie Odbudowy.
Ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej ma nastąpić na przełomie 2024 i 2025 roku. Z kolei jej opracowanie ma potrwać do połowy 2026 roku. Rozpoczęcie prac budowlanych będzie uzależnione od tego czy władze miasta pozyskają na ten cel pieniądze.