Instytut Badawczy Dróg i Mostów opracowuje wytyczne dla organizacji ruchu drogowego z zastosowaniem sygnalizacji świetlnej jako narzędzia do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury w stanowisku przekazanym PAP. Analizie poddane będą również tzw. sekundniki – dodało.
– Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zlecił opracowanie wytycznych organizacji ruchu drogowego z zastosowaniem sygnalizacji świetlnej jako narzędzia do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zadanie to realizowane jest przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.
Resort doprecyzował, że w ramach opracowania przewiduje się wykonanie analizy obowiązujących przepisów dotyczących organizacji ruchu drogowego z zastosowaniem sygnalizacji świetlnej i skonfrontowanie ich z najnowszą wiedzą i praktyką oraz wyciągnięcie wniosków. Następnie sformułowane mają być propozycje wymagań, które powinny znaleźć się w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach oraz – jak wskazano – ewentualnie w innych przepisach.
Ponadto opracowane zostaną „wzorce i standardy” dotyczące szczegółowych warunków sytuowania sygnalizatorów drogowych w pasie drogowym.
Zgodnie z informacją ministerstwa analiza będzie dotyczyć też tzw. sekundników, które wyświetlają czas pozostały do zmiany koloru w sygnalizacji świetlnej. MI zauważyło, że od 2017 r. przepisy pozwalają na stosowanie takich wyświetlaczy w organizacji ruchu wraz z sygnalizacją świetlną stałoczasową. – Decyzję o zastosowaniu tych rozwiązań podejmie właściwy organ zarządzający ruchem na drogach – przekazał resort.
Jak wspomniano na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury 7 listopada 2024 r., Ministerstwo Infrastruktury nie prowadziło analiz dotyczących wyświetlaczy czasu. Jak informował wiceszef MI Stanisław Bukowiec, na drogach krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, na których nadzór nad zarządzaniem ruchem sprawuje resort, zastosowano jedynie kilka sygnalizacji świetlnych działających w trybie stałoczasowym wyposażonych w wyświetlacze czasu.
– MI na bieżąco dokonuje oceny istniejących rozwiązań prawnych w ww. obszarze, a opinie i sugestie zgłaszane przez zainteresowane podmioty są brane pod uwagę przy pracach analitycznych mających na celu zmianę istniejących lub wprowadzanie nowych rozwiązań – podkreślił resort infrastruktury w przekazanym PAP stanowisku.