Ponad 40 proc. samochodów jeżdżących po polskich drogach ma ponad 10 lat, jednocześnie blisko 38 proc. Polaków planuje w najbliższych miesiącach wymienić auto – wynika z opublikowanego we wtorek raportu „Polak w drodze po auto”.
Jak wynika z raportu, przy podejmowaniu decyzji o zmianie samochodu Polacy kierują się nie tylko ceną, ale także marką. 56 proc. badanych wybrałoby markę europejską. Największymi zwolennikami aut z Europy są osoby między 50 a 59 rokiem życia. Markę ze Starego Kontynentu wybrałoby 65 proc. respondentów z tej grupy. Na drugim miejscu pod względem popularności plasują się marki japońskie – preferuje je 29 proc. badanych. Wskazało tak 40 proc. osób w grupie 40-49 lat. Na trzecim miejscu uplasowały się marki amerykańskie z wynikiem 13 proc., a na czwartym koreańskie z odsetkiem 11 proc. Wybór samochodu chińskiej marki rozważałoby 3 proc. badanych.
Z badania Santander Consumer Multirent wynika, że 38 proc. Polaków planuje w najbliższych miesiącach wymienić samochód, co w opinii autorów raportu może być efektem zbliżających się wyprzedaży samochodów wyprodukowanych w 2024 r. Wymianę znacznie częściej rozważają mężczyźni niż kobiety, odpowiednio 41 i 34 proc. Największy odsetek osób planujących zakup pojazdu odnotowano wśród mieszkańców miast powyżej 250 tys. mieszkańców.
32 proc. ankietowanych jedynie zastanawia się nad zmianą, a 30 proc. nie zamierza kupować nowego pojazdu. Odsetek ten najwyższy jest wśród mieszkańców wsi, gdzie 38 proc. badanych nie myśli o zmianie środka transportu.
– Przy wzroście cen aut zarówno z salonu, jak i tych używanych kupno staje się wyzwaniem finansowym. W Santander Consumer Multirent oferujemy klientom elastyczny leasing bez opłaty wstępnej nawet do 60 miesięcy. Oferta dotyczy nie tylko samochodów nowych, ale też używanych. Przygotowaliśmy dla leasingobiorców dodatkową promocję w postaci bonu paliwowego na 300 zł. Wsparcie w postaci wygodnego produktu leasingowego pozwala wymienić samochód i cieszyć się nowym pojazdem bez jednorazowego dużego obciążenia budżetu – zaznaczył Półtorzycki.
Badanie zostało przeprowadzone wśród posiadaczy samochodu w dniach 23-30 października br. na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) na próbie 1000 osób.