Przedstawiciele samorządów z województwa świętokrzyskiego podpisali umowy na rządowe dopłaty do uruchomienia linii autobusowych na swoich terenach. W nowym roku będzie ich 472. Niektóre linie otrzymają dofinansowanie na kilka lat funkcjonowania.
Wojewoda Józef Bryk informuje, że białych plam komunikacyjnych w regionie, gdzie transport publiczny nie dociera wcale, jest coraz mniej.
– One znikają i wciąż będą znikać. Podpisujemy 53 umowy i już wiemy, że kwota dofinansowania dla samorządów nie wyczerpuje ich potrzeb. Z nowym rokiem złożymy wniosek o ich uzupełnienie i wierzymy, że stanie się to w najbliższym czasie – mówi.
Staropolski Związek Gmin i Miast utworzy aż 50 linii autobusowych, to o 21 więcej niż w roku ubiegłym. Krzysztof Obratański, burmistrz Końskich mówi że komunikacja, którą związek prowadzi od kilku lat, rozrasta się.
– W tym roku ubiegaliśmy się o dodatkowe linie dla gminy Gowarczów, która przez pewien czas nie była w związku, teraz do niego wraca. Nową linią jest połączenie z Końskich do Opoczna Południe, na przystanek kolejowy. Okazało się, że mieszkańcy są nim bardzo zainteresowani – mówi. Połączenie do Opoczna ma zostać uruchomione na przełomie stycznia i lutego.
Nowe połączenia zyskają mieszkańcy gminy Czarnocin. Beata Buła, wójt gminy mówi, że dotychczas bus kursował tylko po terenie gminy.
– Od 1 listopada otrzymaliśmy dodatkowe dofinansowanie i tym samym uruchomiliśmy połączenie do Kazimierzy Wielkiej. Ponieważ było ogromne zainteresowanie mieszkańców, by zorganizować dojazd do lekarza, do apteki, na zakupy, postanowiliśmy od 1 stycznia uruchomić nie jedną nitkę, lecz dwie do Kazimierzy Wielkiej – informuje.
W efekcie z miastem powiatowym połączenie będą mieli mieszkańcy z każdej miejscowości w gminie. Busy kursować będą od poniedziałku do piątku, ale niewykluczone, że w przypadku dużego zainteresowania, połączenia będą realizowane także w weekendy.
Kontynuację istniejących dotychczas linii zapowiada Paweł Wójcik, burmistrz miasta i gminy Chmielnik. Będą to dwie linie wewnętrzne, które połączą miejscowości z Chmielnikiem.
Robert Jaworski, burmistrz miasta i gminy Chęciny mówi z kolei, że przez trzy najbliższe lata dalej funkcjonować będą połączenia: Chęciny-Radkowice-Lipowica-Przymiarki-Starochęciny oraz Chęciny-Podzamcze-Mosty-Bolmin. Burmistrz informuje, że rozpatruje uruchomienie kolejnej linii, która skomunikowałaby wykluczony dziś Ostrów. W toku są rozmowy także z urzędem marszałkowskim, by rozszerzyć kursowanie linii T Kielce-Tokarnia. Linia ta obecnie działa tylko w sezonie letnim.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych od nowego roku działa w zmienionej formule, co pozwoliło na to, by umowy z samorządowcami były wieloletnie – wybrane linie mają gwarancję dopłat rządowych nawet na siedem lat.