125 km świętokrzyskich dróg krajowych w realizacji i 170 km w przygotowaniu – to bilans kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w 2024 roku. Całkowita wartość tych projektów opiewa na ponad 7 mld zł.
Obwodnica i nowy przebieg DK9 w Ostrowcu Świętokrzyskim
W kwietniu oddany został do użytkowania blisko trzykilometrowy odcinek obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Zmienił się także przebieg drogi krajowej nr 9 i jej oznakowanie na terenie miasta.
Wybudowany został odcinek jednojezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 2,7 km. Biegnie ona nowym śladem, od przebudowanego węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej DK9, która stanowi wylot z Ostrowca w kierunku Opatowa i Rzeszowa. W ramach inwestycji wybudowano również sześć obiektów inżynierskich, w tym wiadukt nad drogą powiatową oraz mosty, a także przepusty ekologiczne i rondo w miejscu włączenia nowego przebiegu DK9 w istniejącą trasę. Przebudowany został także węzeł na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755. Na DK9 wybudowana została zatoka przystosowana do prowadzenia kontroli przez Inspekcję Transportu Drogowego. W ramach inwestycji wykonane zostały m.in. urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska, m.in. ekrany akustyczne, instalacje oświetleniowe, odwodnieniowe i kanalizacyjne. Wartość umowy to ok. 53 mln zł. Nowa droga przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca. Minimalizuje też niedogodności związane z korkami i hałasem w centrum miasta. Dzięki inwestycji nastąpiło oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego.
W marcu br. zakończył się etap projektowania kolejnego, 13-kilometrowego odcinka obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 od Rudki do Jacentowa. W tym samym miesiącu drogowcy złożyli do wojewody świętokrzyskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID. W ramach rozpatrywania wniosku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach rozpoczął procedurę ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.
Ponad sto kilometrów „eski” w realizacji
Rok 2024 upływał pod znakiem realizacji drogi ekspresowej S74. Obecnie w systemie Projektuj i buduj realizowanych jest aż sześć odcinków tej trasy o łącznej długości ok. 105 km. Podpisany został najdroższy w historii województwa kontrakt (ponad 1,1 mld zł) na najdłuższy do tej pory świętokrzyski odcinek drogi ekspresowej. Ok. 30-kilometrowy fragment S74 Cedzyna – Łagów jest obecnie projektowany, a pojedziemy nim w I połowie 2028 roku.
W tym roku zakończono opracowanie dokumentacji projektowej dla trzech kolejnych odcinków S74. To pozwoliło na złożenie do wojewody świętokrzyskiego wniosków o wydanie decyzji ZRID dla odcinków: granica woj. łódzkiego – Mniów (27,5 km), węzeł Kielce Zachód – Kielce (5 km) i Łagów – Opatów (18,3 km). Od zeszłego roku trwają roboty budowlane na obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łączniku północnym do obwodnicy w ciągu DK74. Tymi odcinkami o łącznej długości ok. 15 km pojedziemy w przyszłym roku. W tym miesiącu rozpoczęły się natomiast roboty budowlane na odcinku S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód (16,5 km), które planowane są do 2026 roku. Decyzję ZRID dla tej inwestycji uzyskano w listopadzie.
Łączna wartość umów na realizowane obecnie kontrakty w ciągu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim to ok. 4,5 mld zł. Ekspresowa trasa skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1 i A2, a realizowaną trasą S19 Via Carpatia. Po zakończeniu inwestycji w 2028 roku między Cedzyną, a Łagowem trasa ekspresowa S74 zyska ciągłość na nieprzerwanym odcinku o długości ponad 110 km – od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Opatowa. Droga ekspresowa S74 realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Opatowski „ring” coraz bliżej finiszu
Najbardziej zaawansowaną inwestycją w ciągu S74 i DK9 jest ok. 12-kilometrowa obwodnica Opatowa, której uzupełnieniem będzie 3-kilometrowy łącznik północny DK74. Zaawansowanie tej drugiej inwestycji przekroczyło 90 proc. Wykonawca ułożył na całym odcinku łącznika przedostatnią, a na wiaduktach ostatnią warstwę nawierzchni. W tym miesiącu jeden z obiektów został oddany do użytkowania. Kierowcy korzystają także z nowego ronda na DK74 w Adamowie, które skomunikuje tę trasę z łącznikiem.
W tym roku zaawansowanie samej obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 osiągnęło 80 proc. Na trasie głównej i obiektach mostowych prowadzone były roboty bitumiczne – ¾ odcinka obwodnicy ma już podbudowę i przedostatnią warstwę wiążącą nawierzchni. Na wiaduktach i estakadach rozpoczęło się układanie ostatniej warstwy ścieralnej. Kierowcy korzystają już z nowych rond na DK9 w obrębie budowanego węzła i w Okalinie. Obwodnicą Opatowa i łącznikiem północnym powinniśmy pojechać w II kwartale 2025 roku.
Pół roku budowy i widać przebieg obwodnicy Morawicy
W czerwcu kielecki oddział GDKiA otrzymał decyzję ZRID dla drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu DK73, a w lipcu mogliśmy rozpocząć roboty budowlane. Po sześciu miesiącach prac dobrze widać ślad nowej, dwujezdniowej trasy i posadowienia obiektów mostowych. Trasa o długości 4,4 km pobiegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka drogi, czyli I etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. W ramach inwestycji wybudowana zostanie prawie półkilometrowa, najdłuższa na sieci dróg krajowych w województwie świętokrzyskim, estakada nad Czarną Nidą.
Powstanie też nieco krótsza, bo licząca ok. 330 m estakada nad rzeką Morawka. Obie będą miały funkcję przejść dla zwierząt. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów, wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie i podziemne przejście dla pieszych. Docelowo, po zrealizowaniu II etapu inwestycji, czyli w 2026 roku, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała 8,5 km długości. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Warstwy nawierzchni na obwodnicy Wąchocka
W ramach Programu budowy 100 obwodnic kontynuowana jest realizacja (w systemie Projektuj i buduj) obwodnicy Wąchocka w ciągu DK42. Nową, dwujezdniową drogą pojedziemy już w przyszłym roku. Około 70 proc. trasy głównej obwodnicy ma warstwę podbudowy i warstwę wiążącą nawierzchni, a na połowie odcinka jest już wierzchnia warstwa ścieralna. Kontynuowane są roboty na wszystkich obiektach inżynierskich. Udostępnienie trzech z nich – w Wielkiej Wsi, Ratajach i Wąchocku – pozwoliło na usprawnienie ruchu lokalnego.
Jest most, będzie węzeł w Sandomierzu
W nowy etap weszła w tym roku rozbudowa mostu przez Wisłę w Sandomierzu (realizowana w systemie Projektuj i buduj). Inwestycja obejmuje również wykonanie włączenia nowego obiektu w ciągu DK77 do układu komunikacyjnego miasta. Zgodnie z założeniem, wykonawca rozebrał stary most, przeprowadził gazociąg pod dnem rzeki, wzmocnił istniejące podpory i przyczółki, a w zeszłym roku przystąpił do produkcji i montażu elementów nowej, stalowej konstrukcji mostowej. Montaż nowej konstrukcji zakończył się latem br. Jesienią dobiegło końca betonowanie płyty pomostu. Opracowana została dokumentacja projektowa dla budowy węzła stanowiącego połączenie mostu w prawobrzeżnej części miasta. Jest też decyzja środowiskowa. Budowa węzła planowana jest do końca przyszłego roku. Po zakończeniu całej inwestycji przeprawa przez Wisłę będzie dwujezdniowa. Rozbudowanym mostem pojedziemy w kierunku Podkarpacia, a usytuowanym równolegle, obecnie użytkowanym obiektem, w kierunku woj. świętokrzyskiego.
Ponad sześćset bezpieczniejszych przejść dla pieszych
W 2024 roku zakończone zostało jedno z największych przedsięwzięć dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci dróg krajowych województwa świętokrzyskiego. Poprawiona została widoczność i bezpieczeństwo na 636 przejściach dla pieszych. W ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) wykonana została infrastruktura i instalacje, które pozwolą na skuteczne oświetlenie tych miejsc.
Na przejściu z dedykowanym oświetleniem, pieszy jest zdecydowanie lepiej widoczny, a przez to znacznie bezpieczniejszy. Również kierowca może dużo wcześniej zredukować prędkość, aby zatrzymać się przed przejściem. To szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, kiedy zmrok zapada wcześniej, a widoczność poprzez opady i zamglenia jest często ograniczona.
Ronda, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe
W ramach PBID wybudowane zostaną także ronda w Stopnicy na DK73 w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową do Solca-Zdroju i w Zawadzie na DK74. W tym roku zakończył się etap prac projektowych, złożone zostały również wnioski do wojewody świętokrzyskiego o wydanie decyzji ZRID dla tych inwestycji. Ronda zaprojektowane zostały w lokalizacjach skrzyżowań, na których regularnie dochodziło do zdarzeń drogowych.
W 2024 roku opracowana została dokumentacja projektowa dla chodnika w Górnie w ciągu DK74 i chodnika oraz ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku DK42 Nowy Kazanów – Końskie. Po uzyskaniu decyzji ZRID ogłoszony został przetarg na budowę zatok autobusowych z odcinkami chodników na DK73 w Lisowie. Wybudowany został także ok. 7-kilometrowy odcinek ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż DK78 między Nagłowicami, a Prząsławiem. Zasadnicze roboty zrealizowane zostały w 2023 roku, a w tym wykonane zostało m.in. oznakowanie i instalacje oświetleniowe. To kolejny odcinek ciągu pieszo-rowerowego wybudowany wzdłuż DK78 między granicą woj. śląskiego i świętokrzyskiego, a Jędrzejowem. Po zrealizowaniu zadania piesi i rowerzyści zyskali 25-kilometrowy, bezpieczny ciąg oddzielony od obciążonej ruchem, głównie ciężkim, DK78.
W 2024 roku zabezpieczyliśmy kolejne prześwity między wiaduktami i mostami na odcinkach dwujezdniowych dróg krajowych w województwie świętokrzyskim.
13 inwestycji, czyli 170 km w przygotowaniu
W 2024 kontynuowane były prace przygotowawcze dla rozbudowy dziewięciu odcinków dróg krajowych nr 78 i 79, budowy czterech obwodnic i ostatniego fragmentu S74 w woj. świętokrzyskim z Opatowa do granicy z woj. podkarpackim. To w sumie ok. 170 km.
Obecnie drogowcy prowadzą prace przygotowawcze dla sześciu odcinków DK79 na terenie województwa świętokrzyskiego i trzech odcinków DK78, które planowane są do rozbudowy.
Od ubiegłego roku prowadzone są prace przygotowawcze dla odcinków DK79 Sośniczany – Koprzywnica i DK78 – granica woj. śląskiego i świętokrzyskiego – Nagłowice, Nagłowice – Prząsław oraz Jędrzejów – Kije. Wyłonieni w przetargach projektanci na etapie opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego zaproponowali już warianty przebiegu tras. Rozwiązania w obrębie wariantów zaprezentowano mieszkańcom zainteresowanym rozbudową poszczególnych odcinków podczas akcji informacyjnych. Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosków wydanie decyzji środowiskowej.
W 2024 roku kontynuowane były prace przygotowawcze dla rozbudowy dziewięciu świętokrzyskich odcinków dróg krajowych nr 78 i 79 o łącznej długości ok. 115 km. Są to odcinki:
· DK78 granica woj. śląskiego i świętokrzyskiego (Goleniowy) – Nagłowice (14,8 km),
· DK78 Nagłowice – Prząsław (10,3 km),
· DK78 Jędrzejów (S7) – Kije (17,7 km),
· DK79 Ożarów – Sobótka (11,5 km),
· DK79 Sośniczany – Koprzywnica (7,2 km),
· DK79 Skrzypaczowice – Osiek (9,8 km),
· DK79 Osiek – Połaniec (12,6 km),
· DK79 Połaniec – Słupia (19,8 km),
· DK79 Słupia – Nowy Korczyn (19,6 km).
W tym roku drogowcy złożyli wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Starachowic w ciągu DK42. Ponadto uzyskali decyzję środowiskową dla I etapu obwodnicy Chmielnika w ciągu DK73/78, trwa rozpatrywanie wniosku o decyzję środowiskową dla obwodnicy Osieka w ciągu DK79. To trzy inwestycje przygotowywane w ramach Programu budowy 100 obwodnic.