Kolejne kilometry autostrady A2, tras ekspresowych S1, S3, S6 i S7 oraz między innymi obwodnice Opatowa i Wąchocka to niektóre inwestycje, jakie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) udostępni kierowcom w 2025 roku. W sumie tym roku przybędzie ponad 400 km nowych tras krajowych.
17 grudnia 2024 roku w województwie zachodniopomorskim sieć dróg zarządzanych przez GDDKiA wydłużyła się o ponad 5-kilometrową obwodnicę Gryfina w ciągu DK31. Dzień później, ale kilka miesięcy przed terminem, w województwie mazowieckim oddano do użytku 13-kilometrowy odcinek autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód.
Od 23 grudnia kierowcy mogą natomiast jeździć ponad 13-kilometrowym odcinkiem S7 Widoma – Kraków oraz ponad 12-kilometrowym fragmentem drogi ekspresowej S52, czyli Północnej Obwodnicy Krakowa. Dzięki temu, a także wcześniejszemu udostępnieniu odcinka S7 Miechów – Szczepanowice, Warszawa i Kraków zyskały ekspresowe połączenie drogowe.
W grudniu 2024 roku zakończono budowę odcinka drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza w województwie śląskim oraz obwodnicę Koszalina w ciągu S6 w województwie zachodniopomorskim.
Kierowcy korzystają już także z niemal 13 km S16 Borki Wielkie – Mrągowo w województwie warmińsko-mazurskim; ponad 16-kilometrowego odcinka nowej zakopianki Rdzawka – Nowy Targ w ciągu DK47, a także mierzący ponad 16 km fragment drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra Północ (województwo dolnośląskie) z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce.
Oddana do ruchu została także pierwsza jezdnia drogi ekspresowej S61 pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno, z mostem nad doliną Narwi. To pozwoliło połączyć funkcjonujące już odcinki międzynarodowego szlaku Via Baltica w Polsce i przejąć ruch tranzytowy do przejścia granicznego z Litwą. Druga nitka mostu zostanie ukończona w 2025 roku i na całym, blisko 13-kilometrowym odcinku, ruch będzie odbywał się po obu jezdniach.
Kierowcy mogą już także jeździć obwodnicami Strykowa, Grzymiszewa i Gryfina.
– Obecnie realizujemy 102 zadania z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) o łącznej długości ponad 1 428 km. Na tym etapie znajduje się też 21 zadań z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o długości niemal 171 km. Łączna wartość tych inwestycji to 64,4 mld zł – poinformowała GDDKiA.
Na etapie przetargu znajduje się natomiast 37 zadań o łącznej długości 353,7 km. – Po wyłonieniu wykonawców, inwestycje te również przejdą w etap realizacji. W przygotowaniu są kolejne zadania o łącznej długości ponad 3 tys. km – przekazała GDDKiA.
Nowe autostrady, drogi ekspresowe i obwodnice
Obecnie kierowcy mogą korzystać z 5 205,5 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 884,6 km autostrad i 3 320,9 km dróg ekspresowych. W 2025 roku przybędzie ponad 400 km nowych tras krajowych. O ponad 67 km wydłuży się autostrada A2, dzięki czemu połączy ona Białą Podlaską z Warszawą i siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce i Europie. Będzie to możliwe, dzięki planowanemu otwarciu czterech odcinków A2 między węzłami Siedlce Południe i Biała Podlaska w województwie lubelskim.
Oddane do użytku zostaną też trzy odcinki drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim o długości ponad 36 km. Dzięki temu znacząco poprawi się dojazd z Katowic do Bielska-Białej (dwa fragmenty S1 między węzłami Oświęcim i Bielsko-Biała Hałcnów) i dalej do polsko-słowackiego przejścia granicznego Zwardoń-Skalité. Pomiędzy Bielskiem-Białą a granicą Polski udostępniony ma bowiem zostać odcinek S1 Przybędza – Milówka z dwoma tunelami drążonymi w masywie Baraniej Góry.
W 2025 roku wydłuży się także trasa S3 na północ od Szczecina. Kierowcy pojadą dwoma nowymi odcinkami o długości 33 km, dzięki czemu drogą ekspresową połączona zostanie stolicy województwa zachodniopomorskiego z tunelem drogowym pod Świną. Będą to też dwa ostatnie odcinki S3 w całym ciągu tej trasy od Świnoujścia do granicy z Czechami w Lubawce.
Kierowcy pojadą też odcinkiem drogi ekspresowej S6 od Koszalina do Słupska. Oddana do ruchu zostanie także, sąsiadującą z tym fragmentem S6, druga jezdnia obwodnicy Słupska.
W 2025 roku GDDKiA planuje też udostępnić kierowcom 42 km drogi ekspresowej S7, w tym Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej oraz odcinek Modlin – Czosnów w województwie mazowieckim. Z kolei województwo podlaskie wzbogaci się o 34 km trasy S19.
Od uciążliwego ruchu tranzytowego uwolnieni zostaną natomiast mieszkańców kilkunastu miejscowości, między innymi Suchowoli, Strzelec Krajeńskich oraz Opatowa i Wąchocka. Te miasta zyskają w 2025 roku obwodnice.
Drogi, które GDDKiA udostępni kierowcom w 2025 roku
W 2025 roku GDDKiA planuje oddać kierowcom łącznie 400,6 km nowych dróg:
- A2 Siedlce Południe – Malinowiec (18,8 km plus ok. 2 km odcinka Siedlce Zachód – Siedlce Południe)
- A2 Malinowiec – Łukowisko (20 km)
- A2 Łukowisko – Swory (12,5 km)
- A2 Swory – Biała Podlaska (14,1 km)
- S1 Oświęcim – Dankowice (15,8 km)
- S1 Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,9 km)
- S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km)
- S3 Świnoujście – Dargobądz (17,1 km)
- S3 Dargobądz – Troszyn (15,9 km)
- S6 Koszalin – Sławno (23,2 km)
- S6 Sławno – Słupsk (22,9 km)
- S6 obwodnica Słupska (II jezdnia, 9,5 km)
- S7 OMT Chwaszczyno – Żukowo (16,2 km)
- S7 OMT Żukowo – Gdańsk Południe wraz z obwodnicą Żukowa (22,4 km)
- S7 Modlin – Czosnów (9,7 km)
- S7 w obrębie Krakowa (2,3 km od w. Grębałów do w. Igołomska wraz z ul. Kocmyrzowską)
- S19 Kuźnica – Sokółka Północ (15,8 km)
- S19 Haćki – Bielsk Podlaski Zachód (6 km) wraz z odcinkiem DK66 (2,2 km)
- S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,2 km)
- S61 Łomża Zachód – Kolno (udostępnimy drugą jezdnię S61 oraz 3 km DK64)
- S74/DK9 obwodnica Opatowa (10,9 km)
- DK8 obwodnica Suchowoli (15,2 km)
- DK8 obwodnica Sztabina (4,3 km)
- DK12 obwodnica Gostynia (17,3 km)
- DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego (5,9 km)
- DK20 obwodnica Szczecinka (4,4 km)
- DK22 obwodnica Strzelec Krajeńskich (7,3 km)
- DK32 obwodnica Żodynia (3,3 km)
- DK42 obwodnica Wąchocka (11,7 km)
- DK44 obwodnica Oświęcimia (3,5 km)
- DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego (3 km)
- DK74 obwodnica Dzwoli (2,7 km)
- DK74 łącznik północny obwodnicy Opatowa (3 km)
- DK75 łącznik brzeski (3 km)
- DK78 obwodnica Poręby i Zawiercia (odcinek Siewierz – Poręba – Zawiercie, 16,7 km)
- DK79 obwodnica Lipska (6,4 km)